Omzet Google stijgt met dank aan Motorola

© REUTERS

Google zag zijn kwartaalcijfers sterk groeien dankzij het aantal kliks en de overname van Motorola Mobility in mei voor 12,5 miljard dollar.

De grootste internet zoekmotor rapporteerde voor het tweede kwartaal een omzet van 12,2 miljard dollar (+35%). Zonder de overname van Motorola Mobility (1,2 miljard dollar omzet) en betalingen aan partnersites (2,6 miljard dollar) steeg de omzet met 21% tot 8,4 miljard dollar, conform de verwachtingen van analisten.

Zoals verwacht is het aantal kliks (op advertenties) sterk gestegen (+42% tegenover dezelfde periode vorig jaar). Tegelijkertijd zakte de kost per klik (een inkomst voor Google) met 16% door het grotere aantal kliks in de groeilanden en via mobiele toestellen. Voor deze twee segmenten ligt de kost per klik lager dan het gemiddelde. In vergelijking met het eerste kwartaal is de situatie helemaal anders, met een stijging van het aantal kliks en de kost per klik met ongeveer 1%.

De nettowinst klokt af op 2,8 miljard dollar. Per aandeel is dit 10,12 dollar of 16% meer dan vorig jaar en licht boven de verwachtingen. De winst per aandeel groeit dus veel trager dan de inkomsten, die met 35% gestegen zijn. Reden is het operationele verlies van 38 miljoen dollar bij het overgenomen Motorola Mobility.

Het belangrijkste doelwit van Google bij de overname van het verlieslatende Motorola Mobility was de portefeuille van 17.000 patenten. Op die manier kan Google zich versterken in de patentoorlog die momenteel woedt tussen de technologiereuzen. Zonder twijfel zal de groep Motorola Mobility gebruiken om zijn eigen Nexus-gamma smartphones en tablets te ontwikkelen. Dit gamma wordt momenteel geproduceerd in samenwerking met Aziatische partners (Samsung en Asus).

Op financieel vlak sluit Google het tweede kwartaal af met een portefeuille cash en financiële activa ter waarde van 43 miljard dollar. Daar staan slechts 5 miljard dollar aan schulden tegenover.

Cédric Boitte

www.accioz.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content