Omzet D’Ieteren zakt ineen
De automobielgroep zag in het derde kwartaal de achteruitgang van zijn cijfers verscherpen. Oorzaak is de implosie van de autoverkopen in België tijdens de zomer en prijsdalingen.
Belron, dochter van D’Ieteren en wereldleider in autoruiten (bekend van Carglass) lijkt in het derde kwartaal tegen de stroom in te gaan. De omzet steeg er met 1,9% tegenover dezelfde periode vorig jaar, in scherp contrast met de daling van 4,6% in de eerste jaarhelft toen een zachte winter de omzet drukte. Deze verbetering is echter te danken aan de zwakte van de euro (positief wisselkoerseffect van 3,7%). De organische omzet zakte immers met 2,5%.
Toch is dit resultaat beter dan de automobieldivisie, die de merken van de Volkswagengroep in België verdeelt. Deze zag zijn omzet tussen juli en september ineenstorten met 21,8%. D’Ieteren leed onder de dalende verkoop van nieuwe wagens in België (10,9% lagere volumes), een dalend marktaandeel (van 23,3% vorig jaar naar 21,9%), een daling van de voorraad bij de concessiehouders en lagere verkoopprijzen.
In totaal zag de groep zijn omzet in het derde kwartaal met 10% zakken (tegenover een daling van 3,2% in de eerste jaarhelft). De recurrente winst voor belastingen zakte met net geen 28% (tegenover een daling van 24,6% in de eerste jaarhelft). De dalende trend van de resultaten zet zich dus voort, al zijn de cijfers in de eerste jaarhelft afhankelijk van een al of niet strenge winter.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier