Pernod Ricard en Constellation Brands, twee zwaargewichten uit de drankenindustrie, trokken onlangs naar de obligatiemarkt om hun financiering te versterken. Beide bedrijven deden dat op uiteenlopende manieren, met een duidelijk verschil in strategie en toegankelijkheid voor beleggers.
Hoewel beide emittenten een solide kredietkwaliteit voorleggen, geniet Constellation onze voorkeur. Die heeft een sterke positie op de Amerikaanse biermarkt en de coupures van de obligaties zijn kleiner (2.000 dollar) en dus toegankelijker voor particuliere beleggers
De Franse producent van sterke dranken Pernod Ricard haalde 1,2 miljard euro op via twee nieuwe obligatielijnen met looptijden van acht (FR0014013W09) en twaalf jaar (FR0014013W25). Beleggers reageerden positief. Het rendement bedraagt respectievelijk 3,44 en 3,84 procent. De uitgiftes kregen een Baa1-rating bij Moody’s en BBB+ bij S&P, dus investment grade. De coupures bedragen 100.000 euro. De groep liet weten dat de opbrengst zal dienen voor “algemene bedrijfsdoeleinden”, zonder verdere toelichting.
De transactie kwam er in een bijzonder drukke maand oktober voor Pernod Ricard. Kort voordien publiceerde het bedrijf zijn kwartaalcijfers en hield het zijn algemene vergadering, waar een jaardividend van 4,70 euro per aandeel werd goedgekeurd. Daarvan zal de tweede schijf van 2,35 euro eind november worden uitgekeerd.
De resultaten toonden wel een duidelijke terugval: de omzet daalde in het eerste kwartaal van het boekjaar 2025-2026 met 14,3 procent tot 2,38 miljard euro. Negatieve wisselkoerseffecten, het afstoten van de wijndivisie en lagere volumes in de Verenigde Staten en China wogen op de prestaties. Groei was er wel in markten als Canada, Japan en Zuid-Afrika.
Amerikaans bier
Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan gaf Constellation Brands half oktober 500 miljoen dollar (ongeveer 434 miljoen euro) aan nieuwe obligaties uit (US21036PBT49), met een looptijd van tien jaar en een coupon van 4,95 procent. De koers bedraagt momenteel 98 procent. Dat brengt het rendement op 5,32 procent. De opbrengst dient voor de volledige aflossing van een bestaande lening die in 2025 vervalt. De onderneming herfinanciert dus tegen gunstige voorwaarden.
De Amerikaanse brouwer en distilleerder is vooral bekend van merken als Corona, Modelo Especial, The Prisoner Wine Company en High West-whisky. Modelo groeide de voorbije jaren uit tot het best verkopende bier in de Verenigde Staten, mede dankzij de boycot van Bud Light in 2024. Ondanks de economische tegenwind en voorraadcorrecties bij verdelers bevestigde Constellation zijn winstprognoses voor het boekjaar 2026. S&P geeft de rating BBB- aan de debiteur.
Voor beleggers die op zoek zijn naar defensieve namen in de consumptiesector, bieden beide uitgiftes kwaliteit en stabiliteit. Toch verdient Constellation Brands onze voorkeur, niet alleen door zijn sterke marktpositie, maar ook omdat de kleinere coupures de obligaties toegankelijker maken voor particuliere beleggers. Die kunnen zo gemakkelijker diversifiëren in hun portefeuille.