Luxe-aandelen krijgen klappen: welke blijven gespaard van de zwakke verkoop in China? ‘Er is een verschil tussen high-end en mid-end luxe’
Burberry, Hugo Boss en Swatch leggen allemaal rode cijfers en negatieve prognoses voor, waardoor hun aandeel klappen krijgt op de beurs. De bedrijven van luxe kleding en accessoires lijden onder de zwakke vraag uit China. Is dat probleem structureel? En zijn er merken die beter beschermd zijn tegen die malaise? Analist Ken Van Weyenberg van Candriam legt het uit.
Gedurende dertig jaar presteerden bedrijven als Hermès, LVMH (o.a. Louis Vuitton) en Richemont (o.a. Cartier) beter dan de aandelenmarkten waarop ze noteren. Hermès is in die periode gemiddeld 20 procent per jaar duurder geworden. LVMH bracht gemiddeld 13,5 procent per jaar op. De aandeelhouders van Richemont streken, inclusief dividenden, een gemiddeld jaarlijks rendement van ruim 10 procent op. En Kering, bekend van Gucci, won gemiddeld 9,5 procent per jaar.
De hele luxesector ging er gemiddeld 6,5 procent per jaar op vooruit, maar dit jaar wordt problematisch voor veel van die succesmerken. Het Britse modebedrijf Burberry zag zijn nettowinst het voorbije boekjaar met 45 procent dalen, met nog zwakke prestaties in het verschiet in de komende maanden. Ook Hugo Boss gaf dinsdag een winstalarm en schroefde zijn omzetverwachting dit jaar tot 15 procent lager. En ten slotte is er nog het horlogemerk Swatch (o.a. ook Tissot, Longines en Omega), dat in het eerste jaarhelft zijn nettowinst met 70 procent zag terugvallen.
Lees verder onder de grafieken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Afhankelijk van China
Allemaal wijzen die bedrijven in dezelfde richting, naar het oosten, richting China. De aanhoudende vastgoedcrisis heeft de economische groei in dat land verzwakt, waardoor ook de vraag naar luxeproducten is verminderd. Chinezen kiezen voor zekerheid. “De luxesector heeft decennialang geprofiteerd van de opkomst van de middenklasse, vooral in een groeiland als China”, vertelt Ken Van Weyenberg, portefeuillebeheerder bij Candriam. “Candriam is ook van mening dat in China de periodes van 7 tot 8 procent economische groei per jaar voorbij zijn.”
Maandag legden nieuwe cijfers opnieuw de vinger op de wonde. Volgens het statistiekbureau in Peking groeide de op één na grootste economie in het tweede kwartaal met 4,7 procent. Dat is minder dan de meeste analisten hadden verwacht en ook minder dan de groei van 5,3 procent en 5,2 procent van de voorbije kwartalen.
“Beleggers die in luxeproducten investeren, letten het best in de jaarrekeningen op de mate waarin die bedrijven afhankelijk zijn van de Chinese markt. Er zijn wel degelijk bedrijven die nog altijd gunstige omzetcijfers kunnen voorleggen door de sterke verkoop in andere delen van de wereld. India is bijvoorbeeld nog altijd een sterke groeimarkt en Japan krijgt momenteel bijvoorbeeld een positieve impuls dankzij de laag gewaardeerde yen”, aldus Van Weyenberg.
Het Zwitserse luxeconcern Richemont (o.a. Cartier en Delvaux) is zo’n voorbeeld van een bedrijf dat de verwachtingen wel blijft waarmaken. In het eerste kwartaal boekte het een omzet van bijna 5,3 miljard euro, raakte dinsdag bekend. Het zag zijn Chinese verkoop met ruim een vierde verminderen, maar globaal genomen daalde de omzet van Richemont slechts met 1 procent.
High-end en mid-end luxe
Een troef van de Zwitserse groep is de grote mate van diversificatie, niet alleen door haar afzetmarkt, maar ook met haar portfolio. De horlogemerken van Richemont gingen net als die van Swatch achteruit en dat komt omdat die verkoop cyclisch is. Maar een juwelenmerk als Cartier kon die terugval compenseren.
‘De merken die de middenklasse kan veroorloven, krijgen de grootste klappen. Kijk beter naar merken die continue hun exclusiviteit bewaren’
Ken Van Weyenberg, Candriam
Van Weyenberg raadt beleggers ook aan een onderscheid te maken tussen de verschillende soorten luxemerken. “Er zijn merken die staan voor high-end luxe en er zijn er die mid-end luxe brengen. Het is vooral die laatste categorie die in de verkoop en op de beurs de klappen krijgt. Dat zijn de merken die de middenklasse zich kan veroorloven. Beter ga je nu op zoek naar merken die continu hun exclusiviteit bewaren. Dat doen ze bijvoorbeeld door alleen producten te verkopen in eigen winkels. Globaal genomen groeide de verkoop in die mono brand stores met 10 procent in 2023. De high-end luxemerken hebben ook loyale kopers, mensen die terugkeren. In tegenstelling tot mid luxury-merken houden ze hun prijzen overeind in deze moeilijke tijden, waardoor ze steeds als exclusief worden gezien door hun cliënteel, dat zich minder laat leiden door de economische conjunctuur.”
Een belangrijk toetssteen is de mate waarin het Franse LVHM – een concern van 75 luxemerken – zich staande houdt. Volgende dinsdag deelt het zijn halfjaarresultaten mee. LVMH is in grote mate afhankelijk van China en zijn grote pool van merken bevat ook namen die niet tot de high-end luxe behoren of minder gevestigd zijn. Het Amerikaanse juwelenmerk Tiffany’s heeft bijvoorbeeld jarenlang juwelen aangeboden in verschillende prijsklassen, al probeert LVMH het merk al wel een tijdje op te waarderen. Volgende week zal blijken of het high-end luxemerk en de belangrijke trekker, Louis Vuitton, genoeg kan wegen om de zwakkere resultaten van mid-end luxemerken te compenseren.
Maar gelukkig is er ook voor zwakke presteerders zoals Swatch, Burberry en Hugo Boss licht aan het einde van de tunnel. “Wereldwijd blijft de middenklasse groeien. Als we niet enkel naar China kijken, maar naar heel Azië, dan zien we dat de Aziatische consument tegen 2030 het meest zal consumeren ter wereld, volgens vooruitzichten van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO)”, beklemtoont Ken Van Weyenberg. “Na deze moeilijke jaren blijft er ook voor de mid-end luxesector op lange termijn een mooie groeiprognose.”
Bekijk ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier