Beleggingstip van de week: Yum China

© Getty

De doelstelling van het bedrijf is tegen 2026 het aantal locaties met 30 procent uit te breiden tot 20.000 restaurants.

Yum China werd in november 2016 afgesplitst van het Amerikaanse moederbedrijf Yum Brands, dat zijn eerste vestiging – een KFC – in 1987 in China opende. Politiek gezien was een bedrijf dat zelfstandig vanuit China opereerde te verkiezen boven een divisie van een Amerikaans moederbedrijf. Yum China betaalt jaarlijks 3 procent van de omzet als licentievergoeding aan Yum Brands.

Ten tijde van de afsplitsing had Yum China 7.300 vestigingen in China. Bijna acht jaar later is dat meer dan verdubbeld. Met 15.423 restaurants volgens de jongste halfjaarcijfers, is Yum de grootste restaurantketen in China. Dat verloopt via zes formules. Kentucky Fried Chicken (KFC) is met 10.931 restaurants de grootste divisie van Yum China. De KFC-formule, met gebakken kip als belangrijkste product op de menukaart, is succesvol gebleken en blijft hard groeien. In de eerste helft van 2024 kwamen er 635 nieuwe locaties bij. Het aandeel van thuisbezorging groeit al jaren en is goed voor 38 procent van de omzet. KFC wint daar naar eigen zeggen marktaandeel door het aanbod te verbreden, gecombineerd met lagere bezorgingskosten.

Naast kip verkocht KFC in 2023 maar liefst 190 miljoen kopjes koffie. Yum China probeert zo een flink stuk van de koffiemarkt te krijgen, getuige ook de ontwikkelingen bij joint venture Lavazza. Lavazza is een Italiaanse producent van koffie van hoge kwaliteit. In 2021 werd in China via een joint venture een koffieketen opgericht waarvan Lavazza voor 35 procent de eigenaar is en waarin Yum China een belang van 65 procent heeft. De joint venture wil het Lavazza-concept snel uitrollen en mikt op het premiumsegment. Midden dit jaar was het aantal Lavazza-locaties bescheiden met 120, maar over drie tot vijf jaar wil Lavazza nog eens duizend koffiezaken openen.

Pizza Hut is met 3.504 restaurants de tweede grote speler binnen Yum China. Met 192 nieuwe locaties in de eerste jaarhelft groeit ook Pizza Hut substantieel. Net als bij KFC komt 38 procent van de omzet van thuisbezorgingen.

Yum China heeft enkele formules die relatief weinig bijdragen aan de omzet en de groei. Taco Bell is een moeizaam verhaal gebleken en heeft ondanks aanpassingen aan het menu slechts zestig vestigingen. Ook de van origine Mongoolse hotpot-keten Little Sheep, dat in 2011 met 467 restaurants werd overgenomen, draagt niet bij. Ten slotte is er de casual dining-formule Huang Ji Huang, die in 2020 werd overgenomen. Het aantal van 640 vestigingen is exact gelijk ten opzichte van het moment van overname. De winst per aandeel moet met dubbele cijfers kunnen toenemen, geholpen door forse aandeleninkopen.

Yum China heeft de intentie in 2024 zo’n 1,5 miljard dollar aan kasgeld naar aandeelhouders te sluizen in de vorm van een dividend en aandeleninkopen. Dat is 8 procent van de beurswaarde. Daarnaast is er het dividendrendement van 1,3 procent. Dat dividend kan de komende jaren met dubbele cijfers per jaar groeien.

Conclusie

De koers van Yum China veerde onlangs op van het laagste niveau sinds 2018, terwijl de omzet 30 procent hoger ligt dan toen. De koers-winstverhouding van 18 is laag voor een bedrijf dat nog jaren substantieel kan groeien, met zowel gevestigde als nieuwe merken. De doelstelling is tegen 2026 het aantal locaties met 30 procent uit te breiden tot 20.000 restaurants. De omzet en de bedrijfswinst kunnen zo’n 10 procent per jaar klimmen. Yum China zal de komende jaren op meerdere fronten hard groeien, waarvoor de koers van de restaurantketen nog beloond moet worden.

Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B

Koers: 46,60 dollar
Ticker: YUMC US
ISIN-code: US98850P1093
Markt: NYSE
Beurskapitalisatie: 18,39 miljard dollar
K/w 2023: 23
Verwachte k/w 2024: 19
Koersverschil 12 maanden: -10%
Koersverschil sinds jaarbegin: +14%
Dividendrendement: 1,3%

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content