Het Franse Sodexo is een van de grootste foodservicebedrijven ter wereld. Het is actief in meer dan tachtig landen, heeft meer dan 400.000 medewerkers en genereert een jaaromzet van bijna 25 miljard euro. Sodexo verzorgt de catering op evenementen als de Olympische Spelen, maar de bulk van de omzet komt uit foodservice voor zorglocaties, onderwijsinstellingen en bedrijfskantines. Voor die organisaties biedt het bedrijf ook facilitaire diensten. De omzet komt voor 60 procent uit foodservice en voor krap 40 procent uit facilitaire diensten.
Sodexo werd opgericht in 1966 in Frankrijk door Pierre Bellon. De familie Bellon houdt nog steeds 42 procent van de aandelen in het bedrijf en 58 procent van het stemrecht. Met de nieuwe CEO, Thierry Delaporte, verwacht het bedrijf de groei weer te versnellen. Zijn combinatie van ervaring op de Amerikaanse markt en met ICT moet ervoor zorgen dat Sodexo weer competitief wordt door effectievere marketing en een verbeterde automatisering.
De afgelopen jaren is de omzetgroei van het bedrijf teruggevallen. Op 20 maart kwam het bedrijf met een bijstelling van de perspectieven, waarna de koers met bijna 30 procent daalde. Om de interesse van beleggers aan te wakkeren, moet de groei verbeteren.
De afgelopen jaren heeft het bedrijf de organisatie gestroomlijnd door niet-kernactiviteiten af te stoten. Met de opbrengst daarvan is vorig jaar een extra dividend van 6,24 euro betaald boven op het normale dividend van 2,65 euro.
Voor de groei van de kernactiviteiten is de salesorganisatie met 50 procent vergroot. Voorts kan Sodexo profiteren van hogere inflatie op voeding. Maar de grootste kansen liggen bij het verbeteren van de marge. Sodexo koopt in via zijn inkooporganisatie Entegra, waar ook andere foodservicebedrijven zich bij kunnen aansluiten. De gemiddelde marge van Entegra is 5,6 procent, terwijl dat bij de inkooporganisatie van concurrent Compass 7,7 procent is.
In de sector van de foodservice heeft een sterke consolidatie plaatsgevonden. Er zijn nog drie grote spelers. De grootste is Compass, die wereldwijd 45 miljard dollar omzet haalt, gevolgd door Sodexo en Aramark. De waardering van Compass is ruim 2,5 keer die van Sodexo.
Sodexo gaf bij de presentatie van de cijfers aan dat de omzet volgend jaar met 1,5 à 2 procent groeit, om daarna weer te versnellen. Analisten verwachten in de jaren daarna gemiddeld 4 procent omzetgroei. Door de verbetering van de marges zou de winst per aandeel iets sneller groeien. Na de tegenvallers zijn analisten voorzichtiger geworden in hun ramingen. Een jaar geleden gingen analisten nog van twee keer zo hoge groeicijfers uit.
Voor beleggers is de belangrijkste vraag of Sodexo de groei weer op gang krijgt. De meeste omgevingsfactoren zijn positief. Het grote belang van de familie Bellon is ook een positieve factor, door de focus op de lange termijn. Ten slotte heeft Sodexo veel ruimte voor efficiëntiewinst, omdat de marge aanzienlijk lager is dan die van Compass.
Conclusie
De koersdaling lijkt ons overdreven. Het bedrijf groeit minder snel, maar dat komt deels door het het valuta-effect. De verlaagde verwachte margeverbetering is niet fijn, maar geen reden voor een koersdaling van 30 procent. De waardering is nu erg laag. Het bedrijf haalde in het gebroken boekjaar 2025 een aangepaste winst per aandeel van 5,37 euro. Op de huidige flink doorgezakte koers betekent dat minder dan 10 keer de winst. Het bedrijf keert normaal 50 procent van de winst uit als dividend, wat overeenkomt met bijna 6 procent brutodividendrendement.
Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Koers: 46,96 euro
Ticker: RI FP
ISIN-code: FR0000121220
Markt: Parijs
Beurskapitalisatie: 6,92 miljard euro
K/w 2024: 10
Verwachte k/w 2025: 9,5
Koersverschil 12 maanden: -40%
Koersverschil sinds jaarbegin: -41%
Dividendrendement: 5,7%
De verlaagde verwachte margeverbetering is geen reden voor een koersdaling van 30 procent.