Het sinds 1986 beursgenoteerde Puma zit in een crisis. Het aandeel is het afgelopen jaar afgeslacht, en na een recente omzet- en winstwaarschuwing kreeg het een nieuwe dreun. De beurskoers is sinds het begin van het jaar met 60 procent gezakt. Over vijf jaar is dat 75 procent. Tegenover de piekkoers van afgerond 120 euro in november 2021 was er een terugval van 85 procent, tot amper 20 euro.
Nochtans is Puma toch nog altijd een erg bekende naam in de sport- en entertainmentwereld. Sportsterren als Armand ‘Mondo’ Duplantis, Yaroslava Mahuchickh en Karsten Warholm (atletiek), Charles Leclerc (F1), Breanna Stewart (WBNA), Manchester City (voetbal) en grote namen uit de muziekwereld als Rihanna en Dua Lipa dragen het merk. Op basis van die lijst alleen is 2,7 miljard euro beurswaarde wel erg weinig. Puma is al decennia het kleinere broertje van Nike en adidas, maar nu is de afstand wel heel groot: Nike heeft een beurswaarde van 90 miljard dollar, adidas is op de beurs 30 miljard euro waard.
De zware koersduik van Puma valt niet los te zien van de sterke opkomst van spelers als Deckers Outdoor (Hoka-sportschoenen) en On Holding (On Running). Die zagen hun koersen spectaculair stijgen. Maar Puma verkeert ook niet in topvorm. De verlaging van de jaarprognoses voor dit jaar was er niet naast. In het eerste halfjaar viel de omzet met 4,8 procent terug, tot 4,01 miljard euro (op basis van voorlopige cijfers). De grootste boosdoener is de zwakke dollar. Puma haalt 26 procent van zijn groepsomzet uit de Verenigde Staten. Bij constante wisselkoersen blijft de omzetterugval beperkt tot 1 procent.
De impact op de aangepaste bedrijfswinst (ebit) is wel groot: die zakt van 276 miljoen euro in de eerste helft van 2024 naar 62,5 miljoen dit jaar. Bovendien ontstaat door eenmalige afboekingen een nettoverlies van 246,6 miljoen euro. Het volledige boekjaar zakt de omzet met ruim 10 procent en de ebit onder nul. De combinatie van een verminderde sterkte van het merk, een zwakke dollar, Amerikaanse importtarieven en gestegen voorraden leiden dus tot een annus horribilis.
Conclusie
Het Puma-aandeel is extreem laag gewaardeerd, tegen 1 keer de boekwaarde (versus 5 keer voor adidas en zelfs 8 keer voor Nike), 0,35 keer de omzet (1,2 keer bij adidas en 2,2 keer bij Nike) en minder dan 7 keer de verhouding ondernemingswaarde (ev) tegenover de bedrijfskasstroom (ebitda) voor volgend jaar (9 keer bij adidas en 21 keer bij Nike). De markt gaat ervan uit dat de huidige dip structureel is. Het aandeel kan nog een hele tijd goedkoop blijven. Een goedkoop aandeel kan nog zakken. Geleidelijk aan instappen is hier de boodschap. Er kan op de korte termijn nog slecht nieuws volgen, maar dat zou niet meer zo’n stevige impact op de koers mogen hebben. Een kandidaat extra voor de voorbeeldportefeuille, vooral op het moment dat slecht nieuws geen aanleiding meer zou geven tot een koersdaling.
Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Koers: 17,80 euro
Ticker: PUM GY
ISIN-code: DE0006969603
Markt: Frankfurt
Beurskapitalisatie: 2,66 miljard euro
K/w 2024: 13
Verwachte k/w 2025: –
Koersverschil 12 maanden: -58%
Koersverschil sinds jaarbegin: -60%
Dividendrendement: 3,4%