Beleggingstip van de week: Novo Nordisk

Door een koersdaling met 60 procent hebben beleggers een uitgelezen kans om een wereldleider te kopen.

Als een van de toonaangevende spelers op de snel groeiende markt voor diabetes- en obesitasmedicijnen boekte het farmaceutische bedrijf Novo Nordisk in het eerste kwartaal nog een omzetgroei van 18 procent en een stijging van de bedrijfswinst met 20 procent. De voorbije vijf jaar zijn de omzet en winst meer dan verdubbeld dankzij een sterke stijging van sterproducten als Ozempic en Wegovy. De boomende diabetes- en obesitasmarkt belooft ook de volgende jaren een sterke groei. Het aandeel is een koopkans geworden na de sterke koersdaling sinds vorige zomer. Eind juni 2024 piekte de koers nipt boven 1.000 Deense kronen bij een koers-winstverhouding van ruim 40. Die waardering was hoog en liet weinig ruimte voor tegenslag, maar een koersval met 60 procent is overdreven.

Novo Nordisk krijgt af te rekenen met een toenemende concurrentie. Vooral op de belangrijke Amerikaanse markt is Eli Lilly een geduchte concurrent, die op de obesitasmarkt een pak marktaandeel van Novo Nordisk heeft ingepikt. Het sentiment rond het aandeel verzuurde de voorbije maanden verder door een aantal relatief tegenvallende studieresultaten van de volgende generatie medicijnen van Novo Nordisk. Het nieuwe anti-obesitasmedicijn CagriSema, dat Novo Nordisk tegen begin 2026 op de markt wil krijgen, presteert niet zoveel beter als Zepbound, het anti-obesitasmedicijn dat Eli Lilly al op de markt heeft. De ambitie van de Amerikaanse president Donald Trump om de prijs van geneesmiddelen gevoelig te verlagen in de VS deed de koers recent geen deugd. Novo Nordisk verdient ruim 55 procent van de omzet op de lucratieve Amerikaanse markt.

Sterke punten

Op korte termijn kreeg Novo Nordisk in de VS ook af te rekenen met de concurrentie van apothekers die van de FDA tijdelijk de toestemming hadden gekregen om magistrale bereidingen op de markt te brengen op basis van de werkzame stoffen in de medicijnen van Novo Nordisk of Eli Lilly. De concurrentie van de apothekers noopte Novo Nordisk om begin mei de jaarverwachtingen licht naar beneden aan te passen, maar de koers steeg na de bijstelling, wat erop wijst dat er al veel slecht nieuws in de koers verrekend is. Voor dit jaar verwacht Novo Nordisk een stijging van de bedrijfswinst met 16 à 24 procent.

Beleggers vergaten de voorbije maanden de sterke punten en gunstige perspectieven van het bedrijf. De Denen hebben een jarenlange ervaring, niet alleen om GLP-1 medicijnen te ontwikkelen, maar ook om ze op grote schaal te produceren. Novo Nordisk zit mee in de kopgroep in de ontwikkeling van de eerste obesitaspil, die gezien het gebruiksgemak gezien wordt als de heilige graal op de obesitasmarkt.

Zelfs in een scenario met toenemende concurrentie en een dalend marktaandeel moeten de omzet en de winst blijven groeien. Het bedrijf verdient 70 procent van de omzet op de diabetesmarkt, waar het marktaandeel van 30 procent nog goed verdedigd kan worden. Op de obesitasmarkt, goed voor bijna een kwart van de omzet, verliest het bedrijf sneller marktaandeel, maar die markt groeit zo snel dat ook de omzet van Novo Nordisk in dat marktsegment met 67 procent toenam in het eerste kwartaal.

Conclusie

Door een koersdaling met 60 procent hebben beleggers een uitgelezen kans om een wereldleider te kopen tegen een relatief lage koers-winstverhouding van 17. Beleggers hadden de voorbije maanden te veel oog voor de tegenslagen en negeerden de kwaliteiten van het bedrijf. De groei van de omzet en de winst lijkt nog voor jaren gebeiteld te zitten. We bekijken een opname in de voorbeeldportefeuille.

  • Advies: kopen
  • Risico: gemiddeld
  • Rating: 1B
  • Koers: 432 Deense Kroon
  • Ticker: NOVOb
  • ISIN-code: DK0062498333
  • Markt: Kopenhagen
  • Beurskapitalisatie: 1.490 miljard DKK
  • K/w 2024: 35
  • Verwachte k/w 2025: 17
  • Koersverschil 12 maanden: -53%
  • Koersverschil sinds jaarbegin: -32%
  • Dividendrendement: 2,7%

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content