Tip van de week: Norwegian Cruise Lines Holdings

Norwegian Encore.
*  

Vakanties met een cruisemaatschappij zitten in de lift. Na de tribulaties van de coronapandemie is de Norwegian Cruise Line Holdings weer klaar om te groeien.

Norwegian Cruise Line Holdings (NCLH) is, anders dan de naam doet vermoeden, een Amerikaanse maatschappij. De holding bestaat uit drie divisies met in totaal 32 luxecruiseschepen en 66.400 bedden. De divisie Norwegian Cruise Line exploiteert negentien schepen en is met 85 procent van de bedden de grootste afdeling, gevolgd door Oceania Cruises (10%), dat kleinere schepen met meer luxe en meer persoonlijke service biedt, en Regent Seven Seas Cruises (5%), gespecialiseerd in maximale luxe, met uitsluitend suites met een balkon met zeezicht.


Norwegian Cruise Line Holdings stelde in mei op zijn investeerdersdag dat een verblijf op een cruiseschip in 2023 zo’n 40 procent goedkoper was dan een vergelijkbare reis met een hotelovernachting op het land. Het is dus niet verwonderlijk dat vakanties met een cruisemaatschappij in de lift zitten. Het aantal passagiers dat een vakantie op een cruiseschip boekt, is in de tien jaar tot 2019 gegroeid met 5,3 procent per jaar. Naar schatting zou de groei in de periode 2023-2027 zo’n 5,6 procent per jaar bedragen, en dat terwijl de wereldwijde capaciteit voor passagiers de komende jaren met slechts 3 procent per jaar toeneemt. Dat is gunstig voor de bezettingsgraad en de verkoopprijzen van de aanbieders.


Net als voor andere cruisemaatschappijen waren de coronajaren voor Norwegian Cruise Line Holdings lastig. De koers van het aandeel viel aan het begin van de pandemie terug van 60 naar minder dan 10 euro. Het bedrijf moest nieuwe aandelen uitgeven om overeind te blijven. Inmiddels is het in rustiger vaarwater gekomen. In maart verhoogde de kredietbeoordelaar S&P de kredietwaardigheid van B- naar B+, onder meer vanwege de sterkere balans, de hogere bedrijfskasstroom (ebitda) en de verbeterde verhouding tussen de nettoschuld en de ebitda. In 2023 maakte de holding schulden voor een nieuw schip. Inmiddels is dat in de vaart genomen en genereert het inkomsten. De grootste risico’s voor het voortbestaan van de holding zijn achter de rug.


Norwegian Cruise Line Holdings verwacht een structurele groei. Het heeft maar liefst dertien schepen besteld om zijn vloot verder uit te breiden. Tot 2028 voorziet het bedrijf een jaarlijkse capaciteitsuitbreiding van 6 procent: van 22,7 miljoen overnachtingen in 2023 naar 29,7 miljoen in 2028. Daarna is de doelstelling de capaciteit op te voeren met 4 procent per jaar, tot 37,2 miljoen overnachtingen in 2036. In de pre-coronaperiode 2015 tot en met 2019 bedroeg de capaciteitsuitbreiding 7 procent per jaar en nam de omzet met 11 procent per jaar nog sterker toe. Dat kwam door prijsverhogingen, maar ook doordat de nieuwe schepen groter zijn en zijn uitgerust met meer – duurdere – kajuiten met zicht op zee. Daardoor steeg de ebitda-marge jaarlijks met 13 procent. Norwegian Cruise Line Holdings verwacht dat de ebitda in de komende jaren sterker zal stijgen dan de omzet, die sneller kilmt dan de capaciteitsuitbreiding van 6 procent per jaar.

Conclusie

Norwegian Cruise Line Holdings wil in 2026 weer de operationele ebitda-marges van 39 procent uit het verleden te halen, of 50 procent meer dan de schatting voor 2024. De aangepaste winst per aandeel schat het op 2,45 dollar. Tegen de huidige koers levert dat voor 2026 een koers-winstverhouding van slechts 7,5 op. Eenmaal beleggers zien welke omzet- en winstgroei de cruisegroep de komende jaren zal neerzetten, kan de waardering nog wat hoger. Het hervatten van dividendbetalingen kan een extra impuls geven, maar lijkt, gezien de nadruk op de versterking van de balans, nog te vroeg te komen. z


Advies: koopwaardig


Risico: hoog


Rating: 1C



Verschenen op trends.be/beleggen op 29 juli



Koers: 18,47 dollar


Ticker: NCLH US


ISIN-code: BMG667211046


Markt: NYSE


Beurskapitalisatie: 7,92 miljard dollar


Verwachte k/w 2023: 32,5


Verwachte k/w 2024: 24,5


Koersverschil 12 maanden: -16%


Koersverschil sinds jaarbegin: +1%


Dividendrendement:

Maar liefst dertien schepen zijn besteld om de vloot verder uit te breiden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content