De lagere waardering van Nestlé, in combinatie met de kwaliteitsmerken en een nieuwe CEO die weer marktaandeel wil heroveren, doet ons verwachten dat het aandeel de komende tijd beter zal presteren dan het marktgemiddelde.
Dinsdag 16 oktober. De nieuwe CEO Philipp Navratil, een Nestlé-veteraan en bekend om zijn no-nonsense-aanpak, pakt amper een maand na zijn aanstelling uit met een stevige herstructurering. Daarbij worden 16.000 banen geschrapt. Die maatregel moet tegen eind 2027 een besparing van 3 miljard Zwitserse frank opleveren. Het nieuws bezorgde het aandeel met een stijging van 9,3 procent de grootste dagwinst sinds 2007. Analisten en beleggers rekenen erop dat Navratil een versnelling hoger zal schakelen dan zijn voorgangers om opnieuw marktaandeel te winnen, kosten te schrappen en de schulden te verminderen, zodat de winst van de voedingsreus weer groeit na jaren van dalende omzetten en winsten.
Nestlé is met een beurswaarde van 210 miljard Zwitserse frank (225 miljard euro) een van de grootste en meest gediversifieerde voedsel- en drankproducenten ter wereld. De multinational haalt zijn omzet uit bijna 200 landen. Van de omzet van 91,4 miljard Zwitserse frank in 2024 kwam 36,1 miljard uit de Verenigde Staten, 17,1 miljard uit Europa en 21,2 miljard uit de regio Afrika & Azië. De omzet daalt sinds 2022, van 94,4 miljard Zwitserse frank in 2022 naar 93 miljard in 2023 en 91,4 miljard vorig jaar. Voor dit jaar gaat de gemiddelde schatting uit van een omzet van 89,8 miljard Zwitserse frank. Na drie jaar van een status quo – met dank aan de inkoop van eigen aandelen – zou de winst per aandeel volgens de analistenconsensus terugvallen van 4,77 naar 4,31 Zwitserse frank.
Nestlé is de verzamelnaam van zowat 2.000 merken. Een ruime diversificatie, zeggen de voorstanders; een onsamenhangend geheel volgens de critici. De afdeling Dranken – met het bekende merk Nescafé – is van de zeven divisies veruit de grootste, met vorig jaar een omzet van 24,6 miljard Zwitserse frank. Het segment Huisdieren draait 18,9 miljard Zwitserse frank omzet en is met afstand de sterkste groeipool van Nestlé (+6,7% gemiddeld over de voorbije drie jaar). De entiteiten Voeding en Gezondheidswetenschappen hebben een gecombineerde jaaromzet van 15,1 miljard Zwitserse frank. De omzet van de divisies Geprepareerde maaltijden & Toevoegingen (10,7 miljard) en Melkproducten & IJs (10,4 miljard) krimpt en de marges zijn middelmatig. Nespresso (6,4 miljard) draagt minder bij aan de omzet, maar des te meer aan de winstgroei.
Na negen maanden is er een reële interne volumegroei van 0,6 procent. Samen met het positieve prijseffect van 2,7 procent komen we uit op een organische omzetgroei van 3,3 procent. Houden we rekening met de wisselkoerseffecten (-5,4%), dan zien we de omzet zakken van 67,1 miljard Zwitserse frank in de periode januari-september 2024 naar 65,9 miljard in de eerste negen maanden van dit jaar (-1,9%). De sterkste organische groei kwam verrassend van de eurozone (+4,3%). De Verenigde Staten bleven het meest achter met +2,5 procent. Vooral Dranken en Nespresso vallen op, met een organische omzetgroei van 7,5 procent voor Dranken en 6,7 procent voor Nespresso.
Conclusie
De analisten mikken gemiddeld op een winst per aandeel van 4,31 Zwitserse frank voor 2025. Dat betekent een verwachte koers-winstverhouding van minder dan 19, wat in het perspectief van de voorbije vijf jaar weinig is (gemiddeld 23,5). Die lagere waardering, in combinatie met de kwaliteitsmerken, de defensieve activiteiten, de wereldwijde aanwezigheid en vooral een nieuwe, actieve CEO die weer meer marktaandeel wil veroveren, doet ons verwachten dat het aandeel de komende tijd beter zal presteren dan het marktgemiddelde.
Advies: koopwaardig
Risico: laag
Rating: 1A
Koers: 81,07 Zwitserse frank
Ticker: NESN SW
ISIN-code: CH0038863350
Markt: Zürich
Beurskapitalisatie: 210,5 miljard Zwitserse frank
K/w 2024: 20
Verwachte k/w 2025: 18,5
Koersverschil 12 maanden: -1%
Koersprestatie sinds jaarbegin: +9%
Dividendrendement: 3,7%
We verwachten dat Nestlé beter zal presteren dan het marktgemiddelde.