Beleggingstip van de week: Nestlé

Nestlé

We verwachten dat het aandeel de komende tijd beter zal presteren dan het marktgemiddelde.

Nestlé is met een beurswaarde van 245 miljard Zwitserse frank of afgerond 250 miljard euro een van de grootste voedsel- en drankproducenten ter wereld. De multinational haalt zijn omzet uit 188 landen. Van de omzet van 93,4 miljard frank vorig jaar, kwam 32,5 miljard uit de Verenigde Staten en 22,3 miljard uit Europa. De regio Afrika & Azië was goed voor 24,4 miljard en Latijns- en Midden-Amerika voor 12,8 miljard. De brede geografische spreiding is een pluspunt voor beleggers die op zoek zijn naar een defensieve belegging.

De omzet is de afgelopen vijf jaar met amper 2 procent gestegen: van 91,8 miljard in 2018 naar 93,4 miljard in 2023. In euro’s mag daar 13 procent bij opgeteld worden vanwege de sterker geworden Zwitserse frank, maar het geeft duidelijk aan dat Nestlé geen harde groeier is.

Een brede spreiding is er ook via de zowat 2.000 merken die in zeven divisies zijn ingedeeld. Drank is de grootste divisie met 26,7 procent van de groepsomzet. De omzet gaat gestaag omhoog, met 14,6 procent in vijf jaar, en de ebit-marge (bedrijfswinst/omzet) is met 20,0 procent prima.

Het segment Huisdieren genereert 20,2 procent van de groepsomzet en heeft een ebit-marge van 20,5 procent. Nestlé is het nummer twee in de wereld voor huisdiervoeding, met bekende merken als Purina en Felix. Het huisdierensegment is met afstand de grootste groeier van Nestlé in de afgelopen vijf jaar.

De divisies Voeding & gezondheidswetenschappen (16,5% van de omzet), Geprepareerde maaltijden & toevoegingen (12,5%) en Zoetwaren (8,7%) hebben vergelijkbare eigenschappen: licht krimpende omzetten en een ebit-marge rond 15 procent.

De omzet van de divisie Melkproducten & ijs is al jaren ongeveer stabiel. Goed voor 11,8 procent van de groepsomzet en met 23,7 procent de divisie met de hoogste ebit-marge. De laatste en kleinste divisie is Water (3,6%). Nestlé legt sinds 2020 de nadruk op internationaal sterke merken, zoals Perrier en Pelligrino, maar de ebit-marge is met 4,8 procent heel laag.

Nestlé kent een trage start van 2024. De 1,4 procent omzetgroei kwam volledig uit de prijsverhogingen van gemiddeld 3,4 procent, die 2,0 procent aan volumeverlies moesten compenseren. Dat de verkochte volumes daalden, moet in de gaten worden gehouden, aangezien zelfs de groeidivisie Huisdieren een lichte volumekrimp liet zien. Over 2023 stegen de prijzen met 7,5 procent en krompen de volumes met 0,3 procent slechts minimaal, wat tot 7,2 procent organische groei leidde. Nestlé is mogelijk op een punt aanbeland waar verdere prijsverhogingen niet automatisch leiden tot meer omzet. Maar het positieve is dat het bedrijf al duidelijke tekenen van verbetering ziet in het tweede kwartaal.

Nestlé gaat voor het volledige boekjaar uit van een ebit-marge van ongeveer 17,5 procent, iets hoger dan de 17,3 procent van vorig jaar. Vanaf 2025 zou dat moeten kunnen stijgen richting 17,5 tot 18,5 procent. Samen met een organische omzetgroei van 4 procent (bij constante valutakoersen) en aandeleninkopen, moet de winst per aandeel dit jaar 6 tot 10 procent kunnen klimmen. Zo’n groei verwacht Nestlé ook voor 2025 en verder.

Conclusie

De analistenconsensus voor de winst per aandeel voor 2024 ligt tussen 5 en 5,10 Zwitserse frank. Dat betekent een verwachte koers-winstverhouding van ruim 18 en dat is in het perspectief van de voorbije vijf jaar erg laag. Die waardering in combinatie met de defensieve activiteiten en wereldwijde aanwezigheid doet ons verwachten dat het aandeel de komende tijd beter zal presteren dan het marktgemiddelde.

Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1A

Koers: 94,31 Zwitserse frank

Ticker: NESN SW

ISIN-code: CH0038863350

Markt: Zürich

Beurskapitalisatie: 248,3 miljard Zwitserse frank

K/w 2023: 22,5

Verwachte k/w 2024: 18,5

Koersverschil 12 maanden: -15%

Koersprestatie sinds jaarbegin: -3%

Dividendrendement: 3,2%

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content