Beleggingstip van de week: Invesco FTSE Rafi US1000 ETF

© Getty
*  

De FTSE RAFI US 1000 is onder alle omstandigheden een aantrekkelijke index, zelfs als de AI-bubbel zou barsten.

De overwaardering van aandelen zoals dat van Microsoft is een veeg teken. Met de AI-trend zou het net zo kunnen lopen als met de internetbubbel rond 2000. We tippen een ETF die als vangnet kan dienen. De Russell 1000-index omvat de duizend grootste beursgenoteerde bedrijven in de Verenigde Staten. Hoe groter hun beurswaarde, hoe zwaarder ze in de index wegen. In de FTSE RAFI US 1000-index zitten dezelfde duizend bedrijven, maar dan gerangschikt volgens hun fundamentele waarde: omzet, kasstroom, boekwaarde en dividend. In de FTSE RAFI US 100 weegt Microsoft net geen 2 procent, tegenover maar liefst 6,3 procent in de marktgewogen Russell 1000. Met andere woorden: de marktweging van het aandeel is ruim drie keer zo hoog als op basis van de fundamentele cijfers mag worden verwacht. Microsoft is een kolos met een beurswaarde van 3.200 miljard en trekt de Russell 1000 grondig scheef, onder meer met Apple (3.300 miljard dollar) en Nvidia (2.800 miljard dollar).

Steeds meer overeenkomsten dringen zich op met de zeepbel in kanaalaandelen die in 1825 uit elkaar spatte, de spoorwegbubbel in 1845 en de internetzeepbel in 2000. Het waren technologieën die de wereld veranderden, maar dat ging veel minder snel dan de markt aanvankelijk geloofde. Laten we de huidige tijden vergelijken met de opkomst van het spoor. De stoomlocomotief maakte het mogelijk goederen en mensen veel sneller te vervoeren dan met paarden. De spoorwegmaatschappijen bouwden in korte tijd een gigantisch spoorwegennet, wat leidde tot overcapaciteit. In deze analogie is de computerchip van Nvidia de stoomlocomotief en de datacenters, die nu snel worden gebouwd, de spoorwegen. Bedrijven als Microsoft, Google en Facebook zijn de spoorwegmaatschappijen, en de vraag naar AI-apps door consumenten staat gelijk aan de vraag naar goederen en diensten. Het wordt tijd dat er toepassingen komen die beter presteren dan louter het doorzoeken van data, anders gaan die honderden geïnvesteerde miljarden niet worden terugverdiend.

Kortom: mogelijk heeft AI de waarderingen van sommige bedrijven te ver opgeblazen. Als die stelling waar is, spreekt de gang van zaken rond het knappen van de internetzeepbel in maart 2000 boekdelen. De FTSE RAFI US 1000 steeg toen in 24 maanden met 26 procent, terwijl de Russell 1000 met 17 procent daalde. Dat is een voordeel van 43 procentpunten voor de belegger in de FTSE RAFI US 1000. Het risico is wel dat de volgende crisis een deflatoire crash is, zoals de mondiale financiële crisis van 2008, toen beide indexen halveerden. Mocht die vlieger niet opgaan, dan zijn beleggers via de FTSE RAFI US 1000 minder blootgesteld aan overgewaardeerde aandelen en meer aan ondergewaardeerde aandelen. Jaarlijks vindt een herbalancering plaats. Als de zeepbel leegloopt, zal het rendement van de FTSE RAFI US 1000 hoger zijn dan dat van de Russell 1000.

Er zullen overigens altijd nieuwe zeepbellen ontstaan, die uiteindelijk knappen. Hoe langer de looptijd, hoe meer zeepbellen er ontstaan, en hoe meer rendement er te behalen valt door ze te ontwijken. Sinds 1979 heeft de FTSE RAFI US 1000 een rendement van 31.000 procent behaald, terwijl de Russell 1000 Index, inclusief dividenden, op 9.700 procent zit. De FTSE RAFI US 1000 is dus eigenlijk onder alle omstandigheden een aantrekkelijke index. Het enige product op de Europese markt om er positie in te kiezen is de Invesco FTSE RAFI US 1000 UCITS ETF. Een prima ETF om zich te beschermen. Nu grote bedrijven het zwaarder lijken te krijgen, is dit waarschijnlijk een goed moment om ook in te stappen.

Advies: koopwaardig


Risico: gemiddeld


Rating: 1B


Koers: 29,39 euro


Ticker: 6PSA GY


ISIN-code: IE00B23D8S39


Markt: Frankfurt


Beurskapitalisatie: 453,5 miljoen euro


Hoogste koers 12 maanden: 30,44 euro


Laagste koers 12 maanden: 23,77 euro


Koersverschil 12 maanden: +21%


Koersverschil sinds jaarbegin: +12%


Dividendrendement:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content