Beleggingstip van de week: Höegh Autoliners

Het transportbedrijf Höegh Autoliners kijkt met vertrouwen naar het tweede kwartaal, met hogere volumes en hogere tarieven.

Het Noorse Höegh Autoliners is actief in het roll-on-roll-offsegment. Het gaat om grote ladingen die over zee vervoerd moeten worden. Höegh Autoliners vervoert vooral auto’s, maar ook trucks en bussen, treinonderdelen en zwaar constructiematerieel. Het Noorse concern bezit circa veertig eigen schepen en is wereldwijd actief met zestien kantoren.

Zeer interessant aan dit aandeel is het ruime dividendbeleid. Formeel mogen beleggers rekenen op de volledige uitkering van de vrije kasstroom na rente- en aflossingsverplichtingen. Analisten voorzien dat Höegh Autoliners tot in 2026 vrijwel de volledige jaarwinst zal uitkeren. Beleggers zouden daarmee in nog geen vier jaar hun investering kunnen terugkrijgen.

Höegh Autoliners wist vorig jaar de omzet met 14 procent op te voeren tot 1,45 miljard dollar en de nettowinst nagenoeg te verdubbelen tot 590 miljoen dollar of 3,09 dollar per aandeel. Door de zeer sterke kasgeneratie kon het bedrijf bijna de volledige bankschuld aflossen. Daardoor ging het 2024 in met een zeer hoge solvabiliteit van 69 procent (2022: 61%) en een verhouding nettoschuld/ebitda van slechts 0,65.

De vooruitzichten zijn goed en dat komt vooral door hogere tarieven. In 2023 en begin 2024 werden verschillende langetermijncontracten heronderhandeld. Het betrof voor 4,3 miljoen kubieke meter aan volumes, bijna 27 procent van wat het concern het afgelopen jaar vervoerde. Het gemiddelde nettotarief daarvan ligt boven 100 dollar per kubieke meter, wat ruim hoger is dat het nettovrachttarief van 83,4 dollar over het slotkwartaal 2023. De nieuwe contracten hebben een gemiddelde looptijd van 4,2 jaar. Voor 2024 dient nog eens voor 4,1 miljoen kubieke meter aan contracten heronderhandeld te worden.

De drijfveer blijft de energietransitie en de klimaatverandering.

Niet alles ziet er gunstig uit. Door de Houthi-aanvallen in de Rode Zee heeft Höegh Autoliners besloten via de Kaaproute onder Zuid-Afrika te varen. Door de langere vaarroutes staan de volumes onder druk. Die lagen al wat lager in bepaalde segmenten en het bedrijf beschikte ook niet meer over het schip Höegh Bangkok dat het eind vorig jaar verkocht. Voor de komende kwartalen rekent het concern, als de situatie in de Rode Zee stabiliseert, op een volumeverlies van 0,3 miljoen kubieke meter. De nettovrachttarieven in het eerste kwartaal lagen wel nipt op een recordniveau van 83,6 dollar per kubieke meter.

De autoverkopen in de belangrijkste regio’s bleven in het eerste kwartaal op een vergelijkbaar niveau als in 2023. Verschepingen vanuit China namen met 30 procent toe vergeleken met een jaar terug, terwijl ook Japan (+13%) en in mindere mate Zuid-Korea (+5%) in de lift zaten. China blijft de belangrijkste exporteur van auto’s. De volumes vanuit China richting Europa stegen met 4 procent jaar op jaar. De groei ligt dit jaar wel wat lager dan in het uitbundige 2023, omdat consumenten minder geld te besteden hebben.

De drijfveer voor de markt van zwaart transport blijft de energietransitie en de klimaatverandering. Denk aan zwaar materieel voor dijkversterking en overige infrastructuurwerken.

Conclusie

Höegh Autoliners kijkt met vertrouwen naar het tweede kwartaal, met hogere volumes en hogere tarieven. De koers van het aandeel is onlangs weer flink gestegen, maar bij een verwachte winst per aandeel van circa 3,00 dollar (33,3 Noorse kroon) voor dit jaar, teruglopend tot 2,50 dollar (27,7 Noorse kroon) in 2026 met een vergelijkbare dividendbetalingen in het verschiet, is de terugverdientijd op de huidige koers van 112 Noorse kroon nog geen vier jaar. Kopen en wegleggen.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Koers: 116,50 Noorse kroon

Ticker: HAUTO NO

ISIN-code: NO0011082075

Markt: Oslo

Beurskapitalisatie: 22,24 miljard Noorse kroon

K/w 2023: 3,5

Verwachte k/w 2024: 3,5

Koersverschil 12 maanden: +138%

Koersverschil sinds jaarbegin: +26%

Dividendrendement: 21,5%

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content