Beleggingstip van de week: Gentex, innovatieve maker van auto-onderdelen

*  

Gentex Corporation (ticker GNTX) heeft 90 procent marktaandeel in het segment van de dimbare autospiegels. Die onderdrukken de weerspiegeling van koplampen in de achteruitkijkspiegel. Die nichemarkt groeit gestaag, maar minder snel dan verwacht door de tegenvallende autoverkoop. Gentex loopt voorop met technologische innovaties in de auto- en de luchtvaartsector. De koers staat de jongste maanden wat onder druk, wat het aandeel aantrekkelijker en wellicht interessanter als belegging maakt.

Gentex levert onder andere ook op camera’s gebaseerde assistentiesystemen en besturingssystemen voor de auto-industrie. Van de auto-onderdelen is 65 procent voor interieur en 35 procent voor exterieur gebruik. De auto-industrie is goed voor de bulk van de omzet; slechts 5 procent komt nog uit rookmelders en signaleringsapparatuur voor de brandbeveiligingsmarkt en dimbare vliegtuigramen.

Vrijwel alle grote automerken maken gebruik van de producten van Gentex. Toch is slechts 35 procent van de auto’s uitgerust met een spiegel van Gentex. Oude modellen hebben nog traditionele spiegels. De verwachting is dat door de introductie van nieuwe modellen het aandeel van Gentex zal blijven stijgen. Door zijn sterke marktpositie heeft Gentex prijszettingsvermogen en kan het gebruikmaken van schaalvoordelen en een grote klantloyaliteit.

Gentex heeft een sterkere financiële positie dan veel concurrenten. De onderneming heeft geen schulden en beschikt over bijna 600 miljoen dollar om tegenvallers op te vangen, of snel te kunnen schakelen als zich kansen aandienen.

Gentex haalde in 2023 een recordomzet van 2,3 miljard dollar, 20 procent meer dan in 2022. De winst groeide met 34 procent. De vraag naar de innovatieve producten van Gentex voor de auto-industrie zit duidelijk in de lift, maar ook uitbreiding in de luchtvaartmarkt speelt een rol bij de omzet-en winststijging. Gentex profiteerde vorig jaar van de stijgende autoverkoop na een terugval tijdens de coronapandemie. Het bedrijf verwacht dat de autoverkoop dit jaar daalt, maar rekent erop dat de omzet nog met 5 procent groeit. Eerder ging het uit van 9 procent omzetgroei, maar na het tweede kwartaal zijn de verwachtingen voor 2024 en 2025 verlaagd. De beleggers stuurden de koers ruim 4 procent lager.

Toch blijft Gentex optimistisch over de toekomstige omzet- en winstgroei. Bij de introductie van nieuwe automodellen kiest 90 procent van de fabrikanten voor de automatisch dimmende spiegels van Gentex. Voorts kan de techniek van Gentex ook gebruikt worden in andere sectoren. Ondanks zijn onderscheidende vermogen blijft het bedrijf afhankelijk van de er cyclische automarkt. Het belangrijkste risico voor Gentex is dan ook een recessie.
De aandelenkoers heeft, mede als gevolg van de neerwaarts bijgestelde verwachtingen, een moeilijke periode gehad. De huidige k/w van 15 is relatief laag ten opzichte van de verwachte winstgroei. Gentex heeft de afgelopen jaren 0,48 dollar per jaar dividend uitgekeerd, bij de huidige aandelenkoers 1,5 procent. Het dividend is in 2020 voor het laatst verhoogd. Overtollig kasgeld geeft het bedrijf terug in de vorm van de inkoop van eigen aandelen.

Conclusie

Gentex is een innovatieve maker van onderdelen voor auto’s en vliegtuigen. Het heeft een sterke concurrentiepositie opgebouwd dankzij voortdurende innovatie en groeit structureel sneller dan de markt. Ondanks zijn sterke concurrentiepositie is het bedrijf afhankelijk van de cyclische automarkt, en die presteert de jongste periode niet geweldig. Gentex is daarom ook relatief laag gewaardeerd. Het aandeel lijkt ons dan ook weer koopwaardig.

Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B

Koers: 30,98 dollar
Ticker: GNTX US
ISIN-code: US3719011096
Markt: NYSE
Beurskapitalisatie: 7,13 miljard dollar
K/w 2023: 15,5
Verwachte k/w 2024: 15
Koersverschil 12 maanden: -3%
Koersverschil sinds jaarbegin: -5%
Dividendrendement: 1,5%

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content