Beleggingstip van de week: Domino’s Pizza
Het huidige brutodividendrendement van 1,4 procent van de grootste pizzaketen ter wereld is bescheiden, maar het zal waarschijnlijk jaarlijks met dubbele cijfers oplopen.
In 1960 kochten Tom Monaghan en zijn broer Jim de kleine lokale pizzeria DomiNick’s. Binnen de acht maanden kocht Tom zijn broer al uit: die wilde postbode blijven. Jim kreeg hun voor pizzabestellingen aangekochte Volkswagen Beetle mee. Gezien de huidige beurswaarde van 15 miljard dollar van Domino’s Pizza, was dat achteraf bekeken wel een slechte deal voor hem. In 1967 werd de eerste franchiselocatie geopend en vanaf dat moment schoot de groei omhoog. Met zijn motto ‘Bezorging binnen 30 minuten, of je pizza is gratis’ behaalde Domino’s een sterk concurrentievoordeel en een hoge klantentevredenheid. In 1983 zette Domino’s in Canada en Australië zijn eerste stappen in het buitenland en in 1989 haalde het de mijlpaal van 5.000 pizzeria’s. In 1998 verkocht Tom Monaghan Domino’s aan het private-equitybedrijf Bain Capital en beëindigde hij zijn actieve rol in het bedrijf. In 2004 volgde een beursnotering.
Terwijl het menu oorspronkelijk enkel uit pizza’s bestond, is het assortiment vandaag sterk uitgebreid, bijvoorbeeld met varianten op pizza zoals de Subzz (pizzabroodje), de Meltzz (gevulde en dubbelgevouwen dunne pizzabodem) en de pizzadog (hotdog met pizzadeeg), en je kunt er boxen pizza met frietjes en kip bestellen. Volgens het jongste kwartaalrapport zijn er wereldwijd 21.002 verkooplocaties, waarmee Domino’s de grootste pizzaketen ter wereld is. Ongeveer een derde is gelegen in de Verenigde Staten en twee derde daarbuiten. De Amerikaanse en de buitenlandse omzet zijn ongeveer gelijk.
Het voordeel van de tegenvallende update is dat de koers fors is teruggevallen.
Domino’s kondigde in december 2023 zijn strategie voor de komende vijf jaar aan, onder de noemer ‘Hungry for MORE’ (hongerig naar meer), wat betekent: meer omzet, meer winkels, meer winst. De doelstelling is de omzet jaarlijks met meer dan 7 procent te doen toenemen. Daarvoor wil de groep wereldwijd 1.100 winkels per jaar openen, waardoor er over vijf jaar minstens 5.500 nieuwe locaties bij zouden komen. Dat moet de winst elk jaar met minstens 8 procent doen stijgen. Bij de voorstelling van de kwartaalcijfers in oktober moest Domino’s er al op terugkomen dat het die doelstelling in 2024 en 2025 zou halen. De internationale omzetgroei viel wat tegen. In het derde kwartaal bleef de gemiddelde groei van de omzet per winkel met 0,8 procent erg bescheiden. Het was ook minder dan de 3,3 procent van een jaar eerder.
Conclusie
Het voordeel van de tegenvallende update is dat de koers fors is teruggevallen. Afgelopen zomer piekte het aandeel boven 530 dollar, maar inmiddels is er bijna 100 dollar van de koers af. En dat terwijl de winst per aandeel naar verwachting met meer dan dubbele cijfers zal groeien, aangezien Domino’s structureel fors aandelen inkoopt. Begin september had de groep alweer voor 215 miljoen dollar aandelen ingekocht en stond nog 926 miljoen dollar, of 6 procent van de huidige beurswaarde, klaar voor verdere aandeleninkopen. Het dividend steeg de afgelopen tien jaar met gemiddeld 17,5 procent per jaar en verzesvoudigde op jaarbasis ruim, van 1 naar 6,04 dollar per aandeel. Het huidige brutodividendrendement van 1,4 procent is bescheiden, maar zal waarschijnlijk jaarlijks met dubbele cijfers oplopen. Op basis van de gemiddelde winstverwachting komen we uit op een koers-winstverhouding van 26,5. Dat is historisch bekeken laag, maar door de vertraagde winstgroei lijkt die waardering wel redelijk. Domino’s Pizza is een aandeel voor liefhebbers van groeiwaarden en aandelen met een sterk groeiend dividend.
Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Koers: 444,90 dollar
Ticker: DPZ US
ISIN-code: US25754A2015
Markt: NYSE
Beurskapitalisatie: 15,36 miljard dollar
K/w 2023: 29
Verwachte k/w 2024: 26,5
Koersverschil 12 maanden: +21%
Koersverschil sinds jaarbegin: +8%
Dividendrendement: 1,4%
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier