Beleggingstip van de week: Davide Campari

© Getty Images/iStockphoto

Davide Campari bouwt met Crodino aan een nieuw succesverhaal.

Midden in de zomer hadden we het in deze rubriek al over een andere sterkedrankengroep, waarvan de beurskoers de jongste jaren flink gedaald is: het Franse Pernod Ricard. Deze keer gaat het over de iets kleinere, Italiaanse collega Davide Campari. De Italiaanse speler is het nummer zes en heeft een aantal gelijkenissen met de Franse topper.

Vooreerst het familiale aandeelhouderschap. Pernod Ricard werd in 1932 door Paul Ricard gesticht en Alexandre Ricard is nu de CEO. Hij en de familie controleren nog 15 procent van de aandelen. Bij Davide Campari zwaait de familie Garavoglia de plak. Ze heeft een controlebelang van 51,8 procent, maar er is wel een externe topman. Sinds begin dit jaar is dat de zeer ervaren Simon Hunt. Hij was eerder onder meer actief bij Diageo.

Een andere overeenkomst is hoe beide groepen zijn doorgegroeid tot het kransje van de toppers in de sector. Dat gebeurde dankzij overnames. Bij Davide Campari zijn er dat een dertigtal in de voorbije dertig jaar. Een jaar geleden zorgde Davide Campari nog voor enige deining in de sector door de cognacproducent Courvoisier over te nemen voor 1,3 miljard euro. Het maakt daarmee meteen 5 procent van de omzet van de groep uit. Cognac is de kleinste businessunit, ook al zit er met Grand Marnier nog een iconische naam in die afdeling.

Davide Campari is vooral bekend voor zijn aperitievendivisie. Er is het gigantische succesverhaal van Aperol, dankzij Aperol Spritz, en verder Campari. Die zijn samen goed voor een derde van de groepsomzet. Daarnaast zijn er nog twee divisies: agave (Espolon) en whiskey/rum (Wild Turkey).

Net zoals Pernod Ricard, Diageo en anderen, kampt ook Davide Campari met de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump. Onder meer Aperol en Campari worden vanuit Italië naar de Verenigde Staten uitgevoerd. Het bedrijf schat de impact op het bedrijfsresultaat (ebit) op 25 miljoen euro. De VS staan voor een kleine 30 procent van de groepsomzet.

Een ander probleem waar alle sterkedrankgiganten mee worstelen en dat de sector structureel minder aantrekkelijk maakt voor beleggers, is gen Z. In die generatie is alcohol drinken minder vanzelfsprekend dan in voorgaande generaties. Daarom legt CEO Hunt ook de klemtoon op de uitbouw van de pijler niet-alchoholische dranken. Davide Campari bouwt met Crodino aan een nieuw succesverhaal en een speerpunt in de groeistrategie.

In de eerste helft van dit jaar klom de omzet van Crodino met 10 procent, zelfs met 16 procent in het tweede kwartaal. Voor Aperol bleef de stijging tot 1 procent beperkt, ver onder het gemiddelde van de voorgaande jaren. Ook dramatisch is de omzetduik van 20 procent van Grand Marnier.

Globaal is er een omzettoename van amper 0,3 procent tot 1,528 miljard euro. Dat is een betere prestatie dan belangrijke sectorgenoten, maar ver onder de groei van de afgelopen jaren. De aangepaste ebit gaat 2,3 procent lager tot 351,8 miljoen euro, wat betekent dat de ebit-marge (bedrijfswinst/omzet) van 23,6 naar 23,0 procent zakt. Het aangepaste nettoresultaat gaat zelfs 9,5 procent naar beneden tot 216,2 miljoen euro.

Conclusie

Midden 2023 werd nog meer dan 12 euro betaald voor een aandeel Davide Campari. Door de huidige dip is de koers ruim gehalveerd en de waardering weer zeer redelijk tegen 15 keer de verwachte winst voor volgend jaar. Het bedrijf mikt na een overgangsfase de daaropvolgende jaren de omzetgroei weer te kunnen opkrikken. We mikken op beterschap in de komende 12 tot 24 maanden.

Advies: koopwaardig
Risico: laag
Rating: 1A
Koers: 5,74 euro
Ticker: CPR IM
ISIN-code: NL0015435975
Markt: Milaan
Beurskapitalisatie: 7,08 miljard euro
K/w 2024: 13,5
Verwachte k/w 2025: 15
Koersverschil 12 maanden: -29%
Koersverschil sinds jaarbegin: -4%
Dividendrendement: 1,1%

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise