Beleggingstip van de week: Burlington Stores

© Belga

Burlington wil een inhaalbeweging maken door naast kostenbesparingen extra te investeren in de bevoorradingsketen, technologie en inkooppersoneel. De off-price retailer mikt tegen 2028 op 500 extra winkels.

Off-price retailers bieden merkproducten (vooral kleding, schoenen en tassen) tegen fors lagere prijzen, vaak minder dan de helft van de originele verkoopprijs, in kleine aantallen aan in hun honderden winkels. De artikelen, vaak overtollige voorraad van de grote merken, worden groot ingekocht en verdeeld over de winkels. De doorloopsnelheid is zeer hoog, vooral omdat de combinatie van een zeer lage prijs met een zeer beperkte voorraad, aanzet tot meer impulsaankopen in de winkels. In crisistijd, met veel Amerikanen die minder te besteden hebben en continu naar koopjes zoeken, draaien de off-price retailers op volle toeren.
Burlington Stores is een minder bekende speler in de off-price retailmarkt met een beurswaarde van circe 17,5 miljard dollar. De ruim 1.000 winkels van Burlington bieden een breed assortiment aan producten, waaronder kleding, schoenen, huishoudelijke artikelen, schoonheidsproducten en accessoires, tegen aanzienlijk gereduceerde prijzen, meestal 20 tot 60 procent onder de normale winkelprijs.

De geschiedenis van Burlington Stores gaat terug tot 1972, toen Monroe Milstein het bedrijf oprichtte onder de naam Burlington Coat Factory. Aanvankelijk lag de focus op het verkopen van jassen en bovenkleding tegen lage prijzen. De eerste winkel opende in Burlington, New Jersey.

Vandaag breidt Burlington zich, net als de twee grote concurrenten TJX en Ross Stores, uit met tientallen nieuwe vestigingen per jaar. Het boekjaar 2024, dat eindigde in februari, werd afgesloten met 1.007 winkels in 46 Amerikaanse staten en Puerto Rico, tegen 927 vestigingen een jaar eerder. Dit jaar wil Burlington 100 nieuwe winkels openen en op langere termijn mikt het op een expansie naar 2.000 winkels.

Ross Stores en TJX Companies verschillen op enkele belangrijke punten van Burlington. Ross richt zich met sober ingerichte winkels vooral op kleding en modeaccessoires. TJX Companies is het moederbedrijf van diverse ketens, zoals T.J. Maxx, Marshalls en HomeGoods, en biedt een breder assortiment aan producten. Bovendien is TJX veel internationaler gericht. De woonartikelen zijn goed voor zo’n 20 procent van de omzet van Burlington, dat 21 procent van de verkopen realiseert met dameskleding, 17 procent met herenkleding en 27 procent met schoenen en accessoires.

Burlington, dat achterblijft bij Ross en TJX met een lagere winstmarge en minder verkopen per vierkante meter, wil een inhaalbeweging maken door naast kostenbesparingen extra te investeren in de bevoorradingsketen, technologie en inkooppersoneel. Ook experimenteert het met kleinere winkels.
Burlington, dat zijn omzet tussen 2013 en 2023 jaarlijks met gemiddeld 8 procent zag groeien, mikt tegen 2028 mede dankzij 500 extra winkels op een ebit-marge (bedrijfswinst/omzet) van 10 procent, tegen 5,7 procent over het jongste boekjaar, wat meer in lijn is met Ross (12%) en TJX (11%).

Een pluspunt is de sterke balans als ondersteuning van de groeiambities met een schuldratio (nettoschuld/ebitda) van 0,7. Een minpunt is dat Burlington, in tegenstelling tot Ross en TJX, geen dividend uitkeert. De omzet over het lopende boekjaar 2025 zal naar verwachting met ruim 9 procent groeien tot 10,6 miljard dollar.

Conclusie

Het aandeel is tegen 33 keer de verwachte winst niet goedkoop en duurder dan Ross (25) en TJX (29), maar Burlington groeit veel sneller en kan met zijn marges nog flink terrein winnen. Wie weet, volgt ook een dividend. Gezien het grillige koersverloop de voorbije jaren is Burlington bij voorkeur op tussentijdse correcties te kopen voor de lange termijn.

Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Koers: 273,17 dollar
Ticker: BURL US
ISIN-code: US1220171060
Markt: NYSE
Beurskapitalisatie: 17,39 miljard dollar
K/w 2023: 37
Verwachte k/w 2024: 33
Koersverschil 12 maanden: +103%
Koersverschil sinds jaarbegin: +40%
Dividendrendement: /

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content