Tesla ziet zijn winstmarges dalen

Tesla-logo | Foto: Getty

Aan de explosieve groei van Tesla is, minstens tijdelijk, een einde gekomen. Het grootste probleem zijn de dalende winstmarges. De Amerikaanse autofabrikant koos enkele jaren terug voor volumegroei door het bouwen van nieuwe fabrieken. Een keuze die strategisch verdedigbaar was toen de markt voor elektrische voertuigen (EV’s) sterk groeide. Maar intussen is het groeiritme afgenomen en heeft Tesla met meer concurrentie af te rekenen. Verschillende autoproducenten zetten meer in op hybride wagens, vooral dan in Azië, wat de grootste afzetmarkt is. Daarnaast maakt de gestegen rente leasing en financieringen duurder.

De cijfers van het eerste kwartaal legden de vinger op de wonde. De omzet daalde op jaarbasis met 8,5 procent naar 21,3 miljard dollar, bijna 1 miljard dollar onder de verwachtingen . De productie daalde met 2 procent, maar het aantal leveringen kwam 8 procent lager uit door een update van Model 3 en een ongeplande productieonderbreking in de fabriek in Berlijn. Tesla voerde forse prijsverlagingen door om het marktaandeel op peil te houden en dat ging ten koste van de marges. De brutomarge daalde naar 17,3 procent, het laagste peil in vier jaar en fors onder het niveau van een jaar geleden (19,3%). Ook de operationele marge daalde van 8,2 naar 5,5 procent. Dat was ook te wijten aan de capaciteitsuitbreidingen en hogere uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling.

De groei moet komen van nieuwe modellen en autonoom rijden, maar daar blijven veel onzekerheden rond hangen.

De prijsverlagingen kwamen er vooral onder druk van de concurrentie. De EV’s van Tesla zijn heel efficiënt maar de kwaliteitsbeleving is wat ondermaats voor het hogere marktsegment. Bovendien heeft het bedrijf geen model in het lagere segment. Het Chinese BYD, dat wel over een volledig gamma beschikt van kleine tot grote EV’s, wordt dit jaar de grootste producent en realiseert een flink hogere brutomarge van 21 procent. Topman Musk stelde een goedkoper model in het vooruitzicht (werknaam Model 2) voor de tweede helft van volgend jaar, met een verkoopprijs van 25.000 dollar of minder. Of Tesla die timing haalt, valt nog af te wachten want Musk kondigt al tien jaar een goedkoop instapmodel aan. Hoe dan ook zal een goedkoper model voor extra druk op de winstmarges zorgen. Elon Musk wil minstens 10 procent van de werknemers laten afvloeien.

Op de komende aandeelhoudersvergadering komt ook het in 2018 afgesloten loonpakket van Musk op de agenda. Sommige institutionele aandeelhouders vinden de vergoeding van 56 miljard dollar buiten proportie en willen die herzien. He bedrijf zet ook in op kunstmatige intelligentie (AI) om de productiekosten te doen dalen, en op autonoom rijden om de winstmarges op te krikken.

Netto bleef er 1,1 miljard dollar over of 55 procent minder dan een jaar eerder. Per aandeel daalde de winst naar 0,45 dollar tegenover 0,85 dollar een jaar eerder. Tesla boekte in het eerste kwartaal een negatieve vrije kasstroom van 2,53 miljard dollar. Toch heeft het bedrijf nog 26,9 miljard dollar in kas. Daar staat een schuld van bijna 10 miljard dollar tegenover. De bouw van een nieuwe fabriek in Mexico loopt vertraging op, enerzijds door vergunningsproblemen maar anderzijds omdat Tesla de extra productiecapaciteit voorlopig niet nodig heeft. Dat zal tijdelijk tot lagere kapitaaluitgaven leiden.

Conclusie

Volgens Elon Musk moet Tesla worden gewaardeerd als een technologiebedrijf dat inzet op AI en robotica, maar intussen staat het aandeel al 30 procent lager dan begin dit jaar. Dat komt omdat de realiteit er een is van dalende marges en een lagere omzet. De groei moet komen van nieuwe modellen en autonoom rijden, maar daar blijven veel onzekerheden rond hangen. In deze situatie is een waardering tegen meer dan 60 keer de verwachte winst nog altijd te hoog.

Advies : verkopen

Risico : hoog

Rating : 3C

Koers: 173,79 dollar

Ticker: TSLA US

ISIN-code: US88160R1014

Markt: New York Stock Exchange

Beurskapitalisatie: 566 miljard dollar

K/w 2023: 56

Verwachte k/w 2024: 68

Koersverschil 12 maanden: -31%

Koersverschil sinds jaarbegin: -30%

Dividendrendement: –

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content