Tesla zet alle hoop op de Robotaxi

© Getty

Musk zijn groeidoelstelling op langere termijn niet realistisch is. De recente koersstijging was op weinig anders gebaseerd dan hoop.

Het aandeel Tesla is de voorbije twee maanden flink opgeveerd in aanloop naar het Robotaxi-evenement, dat aanvankelijk begin augustus stond gepland maar meer dan twee maanden werd verschoven omdat de ontwerpers nog niet klaar waren met hun prototypes. Met de Robotaxi, een zelfrijdende deelwagen, wil Tesla zijn kunde in de nieuwste zelfrijdende technologieën demonstreren.

CEO Elon Musk zet in op synergie tussen de bedrijven uit zijn universum waar artificiële intelligentie (AI) een grote rol speelt. Met xAI richtte hij vorig jaar een bedrijf op dat moet concurreren met OpenAI en onder meer de technologie rond zelfrijdende auto’s moet verbeteren. Tesla zal uitpakken met een prototype (Cybercab) van de Robotaxi, maar de weg naar een globale uitrol is nog heel lang.

De Robotaxi zou worden gebouwd op basis van de nog te introduceren Model 2. Die moet het nieuwe instapmodel van Tesla worden dat minder dan 25.000 dollar kost en waarmee de Amerikanen ook met de prijs de strijd kunnen aangaan met de Chinese bouwers van elektrische voertuigen. De introductie van de Model 2 staat gepland voor 2025.

Met de Robotaxi wil Musk ook de aandacht afleiden van de groeivertraging in de markt van elektrische voertuigen. Tesla leverde in het derde kwartaal 462.890 voertuigen, wat onder de verwachtingen lag. Toch was er op jaarbasis een groei met 6 procent na een krimp met 5 procent in het tweede kwartaal en 9 procent in het eerste. Het aandeel reageerde ook positief op de economische stimuli in China. De verkoop bereikte in China tussen januari en augustus een recordniveau, maar Tesla moest toch marktaandeel prijsgeven aan Chinese concurrenten als BYD, NIO, XPeng, Li Auto en Geely.

Ook in Europa wil de verkoop niet echt vlotten en door de lagere verkoopcijfers wordt de geplande uitbreiding van de fabriek in Grünheide nabij Berlijn op de lange baan geschoven. Tesla verzette hemel en aarde om een vergunning te krijgen voor die uitbreiding, maar op dit moment is er geen extra productiecapaciteit nodig. Tesla zet ook geen haast achter de uitbreiding van de fabriek in Mexico.

Het voordeel op korte termijn is dat de lagere investeringen een gunstig effect hebben op de kasstromen. Toch gaat het slechts om een tijdelijke pauze, want als Musk zijn ambitie om de leveringen elk jaar met 50 procent te doen toenemen wil waarmaken, zullen capaciteitsuitbreidingen nodig zijn.

De nettowinst lag al vier kwartalen op rij onder de verwachtingen en ook Tesla’s brutomarge blijft maar dalen en zakte in het tweede kwartaal naar 14,6 procent. Dat komt door de hoge uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling, maar ook door de bizarre prijspolitiek. De prijsschommelingen zijn nefast voor de restwaarde, wat Tesla niet geliefd maakt bij de leasingmaatschappijen.

Er werd al flink op personeel bespaard en ook de uitgestelde uitbreidingen maken dat er meer geld in kas kan blijven. Tesla verdient nog wel veel geld aan emissiekredieten van constructeurs die te veel uitstoten, maar die inkomstenbron zal geleidelijk uitdoven.

Conclusie

Tesla Motors noteert tegen 8 keer de omzet, meer dan 50 keer de ebitda en ruim 100 keer de winst van 2025. Dat is exorbitant hoog in vergelijking met andere autobouwers, maar Elon Musk argumenteert dat Tesla moet worden gewaardeerd als een AI-speler en niet als industrieel bedrijf. We gaan slechts gedeeltelijk in dat verhaal mee, omdat Musk zijn groeidoelstelling op langere termijn niet realistisch is. De recente koersstijging was op weinig anders gebaseerd dan hoop. Ons advies is verkopen.

Advies: verkopen
Risico: hoog
Rating: 3C

Koers: 250,09 dollar
Markt: New York Stock Exchange
Ticker: TSLA US
ISIN-code: US88160R1014
Beurskapitalisatie: 800 miljard dollar
K/w 2023: 80
Verwachte k/w 2024: 109
Koersverschil 12 maanden: -4%
Koersverschil sinds jaarbegin: +1%
Dividendrendement:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content