Sterke dranken, zwakke koersprestaties
In december vorig jaar bespraken we de producenten van sterke dranken, met de focuso op Diageo, Pernod Ricard en Rémy Cointreau. Inmiddels staan hun koersen een stuk lager, wat vraagt om een update. Met de laagste koersen in drie jaar tijd leek eind vorig jaar een mooi instapmoment in enkele drankenconcerns. Maar dat is nog niet terecht gebleken.
Het uitgangspunt vorige keer was dat de komende tien jaar nog een half miljard mensen zullen toetreden tot de wereldwijde middenklasse. Daarmee zal het drankgebruik nog meer verschuiven richting exclusieve drank, ten koste van de meer lokale productie. Die sectortrend wordt omschreven wordt als ‘drink better, not more’, vindt plaats in meer ontwikkelde markten en is gunstig voor de drankenconcerns in het premiumsegment.
Cosumptiepatroon
Enkele thema’s zetten de koersen lager. Als eerste kochten consumenten gedurende de coronarestricties meer drank voor thuisgebruik. Door de toenemende vraag hielden retailers hogere voorraden aan. Inmiddels is het consumptiepatroon van de consumenten meer genormaliseerd en zijn de extra thuisvoorraden grotendeels op. Tegelijkertijd moesten ook retailers hun voorraden weer naar normale proporties brengen. Dat alles betekende minder afname bij de drankconcerns, maar dat is een cyclisch punt van tijdelijke aard.
Een belangrijke sectortrend blijft ‘drink better, not more’.
Daarnaast lieten consumenten in meerdere markten het wat afweten, waarschijnlijk als gevolg van druk op hun bestedingen door de hoge inflatie en bijkomende onzekerheid. Daarin lijkt bij de laatste rapportages van de concerns een omslagpunt bereikt te zijn. Pernod Ricard meldde in april een vrijwel stabiele omzet en na vier kwartalen van krimp weer een bescheiden volumegroei (+1%). Voor het gebroken boekjaar 2024 (tot en met juni) moet een sterk vierde kwartaal leiden tot een organische omzet als die van het boekjaar 2023. Voor de langere termijn gaat Pernod Ricard uit van 4 tot 7 procent omzetgroei.
Concurrent Diageo gaf begin 2024 aan dat het tweede halfjaar van het boekjaar 2024 (tot en met juni) ook beter zal worden dan het eerste halfjaar. Diageo herhaalde in februari de middellangetermijndoelstelling van een omzetgroei van 5 tot 7 procent in de periode 2022-2027.
Rémy Cointreau meldde op 6 juni een enorme terugval in omzet (-19%) voor het gebroken boekjaar 2024 (tot en met maart). Het gaat uit van een stop van de voorraadafbouw (in Amerikaanse landen) in het boekjaar 2025, waarna tot en met 2030 jaren van hoge enkelcijferige omzetgroei verwacht worden in combinatie met een marge die oploopt tot 33 procent (25% in 2024). Alle drie de concerns verwachten dus dat omzet en winsten zullen stijgen.
Importheffingen
Specifiek voor de twee Franse concerns speelt nog het thema van mogelijke importheffingen op gedistilleerde drank voor hun Chinese markt. Dat zou een politieke vergelding richting Frankrijk zijn, omdat Frankrijk een uitgesproken voorstander is van importheffingen op Chinese elektrische auto’s, die in juli in Europa ingaan. Maar het is onduidelijk of er importheffingen zullen komen, en hoe hoog die zullen zijn.
Diageo zal door importheffingen amper geraakt worden. Van Pernod Ricard is het China-aandeel met 8 procent van de omzet te overzien, maar bij Rémy Cointreau is de impact met 34 procent van de omzet wel significant.
Conclusie
Het Britse Diageo bezit meer dan 200 drankmerken en verkoopt in bijna 180 landen. Het concern is vooral bekend van whisky (onder andere Johnnie Walker), maar ook van wodka (Smirnoff), gin (Tanqueray), bier (Guinness), likeur (Bailey’s), tequila, wijnen en rum (Captain Morgan). We blijven bij ons koopadvies van eind vorig jaar op basis van 15,5 keer de verwachte winst en ruim 3 procent brutodividendrendement.
Het Franse Pernod-Ricard heeft een portfolio van ruim 240 merken. Enkele bekendere namen zijn Havana Club (rum), Malibu (likeur met kokossmaak), Jameson (whisky) en Perrier-Jouet (champagne). Ook hier past nog altijd het advies ‘koopwaardig’ op basis van 14,5 keer de verwachte winst en bijna 4 procent brutodividendrendement.
De omzet van Rémy Cointreau komt voor 27 procent uit de divisies likeur en drank (zoals Cointreau) en voor 71 procent uit cognac (onder andere Rémy Martin, waaronder de zeer exclusieve Lodewijk XIII voor 3.500 euro per fles). Vanwege het hogere risico geven we voor Rémy Cointreau slechts een houdenadvies. Het aandeel oogt duurder door een slecht 2024, maar zou bij een winst als in 2023 een koers-winstverhouding van maar 14 hebben.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier