Serieuze dip bij Nederlandse industriewaarden
Dat de Nederlandse industrieaandelen dit jaar achterblijven, is geen verrassing. Ze staan bekend om hun cyclische karakter. Zowel in de Verenigde Staten als in Europa koelt de economie af, na de enorme golf renteverhogingen. Voor een ritje op de korte termijn kunnen beleggers (speculanten eigenlijk) inspelen op bewegingen in de cyclus. Wetenschappelijk onderzoek heeft echter aangetoond dat timen bij beleggen erg moeilijk is en meestal rendement kost. We raden daarom aan door de cyclus heen te kijken en de aandelen van sterke bedrijven vast te houden. We bespreken twee industriewaarden met potentieel.
Aalberts
Aalberts ontstond in 1975 als een groep van industriële ondernemingen en groeide gestaag. Sinds de beursgang in 1987 is de winst opgelopen van 1,3 miljoen naar 373,4 miljoen euro in 2023. De marktkapitalisatie steeg sinds de beursintroductie van 40 miljoen naar bijna 5 miljard euro.
Aalberts bewijst dat ook kleine, cyclische bedrijven groot kunnen worden op de beurs. Het management heeft de voorbije jaren flink aan de weg getimmerd. Daardoor begint Aalberts steeds meer op een technologiebedrijf te lijken. De groep focust op vier eindmarkten: het verduurzamen van gebouwen, industriële niches, duurzaam transport en halfgeleiderefficiëntie. Met die activiteiten is Aalberts goed gepositioneerd om te profiteren van trends als de klimaatverandering, urbanisatie en het zogenoemde internet der dingen.
De groei zal echter niet lineair zijn; er zullen dips komen in de cyclus. Analisten zien 2024 als een overgangsjaar. Met name de verkoop uit het verduurzamen van gebouwen viel tegen in de eerste helft van 2024, doordat de vraag achterblijft, in het bijzonder in Duitsland. Ook op een aantal andere markten blijven de omstandigheden uitdagend door een krimp van de industriële productie in de Europese Unie. Daarnaast liep ook de verkoop van elektrische voertuigen terug, wat zich laat voelen in het segment duurzaam transport.
Desalniettemin wist Aalberts de schade te beperken tot een organische omzetkrimp van minder dan 4 procent in de eerste jaarhelft, terwijl de ebitda-marge van 15 procent redelijk op peil bleef.
Kendrion
Kendrion, een specialist in elektromagnetische remmen, behoort met een marktkapitalisatie van minder dan 200 miljoen tot de kleinere ondernemingen op de beurs. Het staat als een van de weinige cyclische aandelen in de Nederlandse industrie in de plus. Dat is te danken aan de keuzes van het management. De onderneming werd de jongste jaren op de beurs voornamelijk beschouwd als een toeleverancier aan de auto-industrie, en daar paste een behoorlijk lage waardering bij. Dat is niet geheel terecht. In 2022 en 2023 was het segment industrie verantwoordelijk voor gemiddeld 50 procent van de totale omzet en voor 75 procent van het bedrijfsresultaat. Met die activiteit haalt Kendrion bovendien aanzienlijk hogere marges. De gemiddelde ebitda-marge van het segment industrie kwam uit op bijna 16 procent, terwijl de automotive-activiteiten bleven steken op circa 5 procent.
Een positieve ontwikkeling is dan ook dat het management de automotive-activiteiten heeft verkocht. De afronding zal plaatsvinden in het derde kwartaal van dit jaar. Daarmee blijft een onderneming over, die actief is op markten waar de komende jaren door trends als robotisering, automatisering en elektrificatie nog behoorlijk wat groei te verwachten valt, met een aantrekkelijke marge.
De aandeelhouder moet wel door de cyclus heen durven te kijken. Doordat zowel de Chinese als de Duitse economie kwakkelt, kampt Kendrion met uitdagende marktomstandigheden. In het tweede kwartaal van 2024 daalde de omzet van de voorgezette activiteiten met 7 procent, naar 78 miljoen euro. Daarnaast gaf het management aan dat het herstel langer op zich laat wachten dan verwacht. Daardoor valt in de tweede helft van 2024 nog geen verbetering te verwachten. Uit de halfjaarcijfers bleek dat de verhouding nettoschuld/ebitda met 2,8 nog relatief hoog is, maar de balans zal op de korte termijn aanzienlijk verbeteren, zodra de verkoop van de automotive-tak is afgerond.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier