Onder CEO Tufan Erginbilgiç groeide Rolls-Royce uit van crisisbedrijf tot beurslieveling: de koers steeg van minder dan 1 pond naar ruim 11 pond – een winst van meer dan 1.100 procent. De vraag is of er nog brandstof over is voor de volgende etappe.
Toen Erginbilgiç begin 2023 het roer overnam, noemde hij Rolls-Royce een “burning platform”, een metafoor uit de Angelsaksische bedrijfswereld voor een uitzichtloze situatie. Het bedrijf zat vast in verouderde structuren, met te veel managementlagen, verlieslatende projecten en geen scherpe strategie. In recordtempo trok hij de organisatie recht: de kosten werden fors verlaagd, de focus ging naar winstgevende kernactiviteiten en de discipline keerde terug.
De resultaten volgden snel. In 2024 boekte Rolls-Royce een onderliggende bedrijfswinst van 2,46 miljard pond, een stijging van 56 procent tegenover 2023. De vrije kasstroom klom naar 2,4 miljard pond, en voor het eerst in jaren werd opnieuw een dividend uitgekeerd – samen met een aandeleninkoopprogramma van 1 miljard pond dat dit jaar wordt uitgevoerd. “We brengen Rolls-Royce naar een plek waar het nog nooit eerder is geweest,” verklaarde Erginbilgiç bij de jaarcijfers.
Radicale omslag
De positieve trend zette ook in 2025 door. “De winst steeg met 51 procent naar 1,733 miljard pond, ver boven de verwachtingen,” zegt Martine Hafkamp van Fintessa over de halfjaarcijfers van dit jaar. “Vooral de divisie Power Systems maakte een sprong van 89 procent. Ook civiele luchtvaart herstelde fors, terwijl het orderboek in defensie groeide naar 18,8 miljard pond. Bovendien hervatte Rolls-Royce voor het eerst in jaren het dividend en kondigde het een inkoopprogramma van 1 miljard pond aan.” Power Systems is de tak die motoren en noodstroomoplossingen levert aan onder meer datacenters en industriële klanten.
Volgens Giacomo De Nardis van Varenne Capital is de huidige winstgroei geen tijdelijke meevaller, maar het gevolg van structurele hervormingen die verder gaan dan de meeste beleggers beseffen. “Rolls-Royce heeft historische inefficiënties aangepakt die teruggaan tot de Tweede Wereldoorlog,” zegt hij. “De productie was verspreid over tientallen sites doorheen het Verenigd Koninkrijk, wat decennia van logistieke traagheid en overcapaciteit veroorzaakte. De pandemie was de katalysator om dat eindelijk te hervormen.”
Met name in de divisie Civil Aerospace werd de omslag radicaal. “De oude contracten waren verlieslatend”, legt De Nardis uit. “Ze verkochten motoren met verlies en hoopten dat terug te verdienen met onderhoud, maar zelfs die prijzen waren fout berekend. De nieuwe CEO heeft dat volledig omgedraaid. Vandaag gaat het om value-based contracting: elke levering en elk onderhoudscontract moet rendabel zijn. Dat maakt de winstgevendheid van de luchtvaartdivisie structureel hoger.” Met value-based contracting bedoelt hij dat Rolls-Royce niet langer mikt op marktaandeel of aantallen, maar op winst per contract – wat in de praktijk betekent dat klanten meer betalen voor motoren en onderhoud, maar ook meer waarde krijgen in betrouwbaarheid en prestaties.
Bovendien is Rolls-Royce nog altijd de enige motorleverancier voor de Airbus A350, wat de inkomstenstroom op lange termijn stevig verankert.
Kleine kernreactoren
De aantrekkingskracht van Rolls-Royce ligt in de zeldzame combinatie van drie structureel groeiende markten: luchtvaart, defensie en energie. De civiele luchtvaart herstelt sterk na de pandemie. Het aantal vlieguren – cruciaal, want Rolls-Royce verdient vooral aan onderhoud – lag in 2024 al boven het niveau van 2019 en groeit verder in 2025. De defensietak profiteert van de wereldwijde herbewapening: het orderboek is goedgevuld met motoren voor de Eurofighter Typhoon en kernreactoren voor Britse en Australische onderzeeërs binnen het AUKUS-pact.
“Rolls-Royce levert ook technologie voor energieopslag, spanningsbeheer en noodstroomsystemen,” zegt De Nardis. “Dat maakt het aantrekkelijk voor datacenters, die stabiele energievoorziening nodig hebben. En zodra zijn kleine modulaire reactoren (SMR’s) commercieel doorbreken, kan het een totaalpakket aanbieden: van energieproductie tot opslag en back-up. Het wordt dan een one-stop-shop voor grote industriële klanten.” Kleine modulaire reactoren zijn compacte kernreactoren die in fabriekseenheden worden gebouwd en dan lokaal geïnstalleerd, wat de kosten en bouwtijd sterk vermindert.
De Britse overheid investeert meer dan 2 miljard pond in de ontwikkeling van die SMR-technologie, met Rolls-Royce als belangrijkste partner. Als die technologie doorbreekt, kan ze uitgroeien tot een nieuwe inkomstenpijler. “De onderneming zit met kernenergie, defensie en luchtvaart in drie marktgebieden waarvan zeer hoge groei verwacht mag worden,” zegt Hafkamp. “De ‘sweet spot’, zoals dat heet.” Met die term bedoelt ze dat Rolls-Royce zich in de ideale positie bevindt om in te spelen op drie wereldwijde trends tegelijk.
Uitstel van defensieopdrachten
Toch ziet De Nardis ook risico’s, vooral in defensie. “Er is momenteel te weinig industriële capaciteit in Europa om de productie snel op te voeren,” zegt hij. “Niet alleen de hoge energieprijzen spelen een rol, ook het gebrek aan geschoold personeel en beschikbare fabrieken. Dat is het grootste knelpunt. Maar met politieke wil kan dat worden opgelost, en intussen profiteert Rolls-Royce van de grote opdrachten en voorschotten.”
Het aandeel blijft dus gevoelig voor conjunctuurschommelingen in de luchtvaart en uitstel van defensieopdrachten. En de SMR-technologie is nog niet commercieel bewezen, wat onzekerheid toevoegt aan de waardering.
‘Rolls-Royce creëert voor het eerst sinds decennia duurzame waarde’
Giacomo De Nardis (Varenne Capital)
Geen koopje meer
Met een koers van 11,55 pond en een marktkapitalisatie van 96,8 miljard pond noteert Rolls-Royce met een koers-winstverhouding van 57 op basis van de huidige winst, en ongeveer 38 op basis van de winstverwachting voor 2025. Volgens de beleggerssite The Motley Fool is veel van die groei al verrekend in de koers. “De PEG-ratio boven 2 suggereert dat beleggers vandaag vooral het groeiverhaal kopen, niet de huidige winst.” De PEG-ratio vergelijkt de koers-winstverhouding met de verwachte winstgroei. Een waarde boven 1 wijst doorgaans op een dure waardering.
Toch vindt De Nardis dat waardering op zich geen reden is om het aandeel af te schrijven. “De winstgevendheid van Rolls-Royce is structureel verbeterd”, zegt hij. “We blijven aandeelhouder, al zouden we op dit niveau niet meer bijkopen. Voor wie het aandeel al bezit, zijn de vooruitzichten nog steeds uitstekend. Het dividend is terug, en we verwachten dat het inkoopprogramma nog wordt uitgebreid – dat zal de winst per aandeel verder opdrijven.”
Rolls-Royce is dus geen koopje meer. De spectaculaire koersstijging maakt het aandeel kwetsbaar voor correcties, zeker bij een rustiger geopolitiek klimaat of een tijdelijke verzwakking in luchtvaart en defensie. Maar wie voorbij de korte termijn kijkt, ziet een onderneming die structureel herboren is: slanker, winstgevender en actief in drie strategische groeisectoren. Hafkamp noemt het “een kernpositie in een offensieve portefeuille”, De Nardis ziet een bedrijf dat “voor het eerst sinds decennia duurzaam waarde creëert.”
Voor beleggers die al aan boord zijn, is er geen reden tot uitstappen. Voor nieuwkomers hangt het af van hun horizon. Wie gelooft in de doorbraak van kleine modulaire reactoren, kan Rolls-Royce nog steeds als groeiparel beschouwen. Maar wie liever op veilig speelt, wacht beter op een correctie. “Rolls-Royce draait op alle cilinders – maar je betaalt vandaag al de prijs voor de toekomst”, vat The Motley Fool het samen.
Op basis van de winstverwachting voor 2025 – met een onderliggende winst van zo’n 2,8 miljard pond en een vrije kasstroom van bijna 3 miljard – noteert Rolls-Royce vandaag tegen een koers-winstverhouding van ongeveer 38. Dat is fors voor een industriële onderneming, al weerspiegelt het vertrouwen in de structurele winstgroei. Een meer redelijke waardering voor een groeier van dit type zou rond 30 liggen, wat overeenkomt met een instapkoers van 8 à 9 pond. Wie dus wacht op een correctie van 20 tot 25 procent krijgt een gunstiger risico-rendementsverhouding. Voor langetermijnbeleggers met overtuiging in de nucleaire en defensiesector blijft het aandeel echter strategisch interessant.
De heropstanding van een industrieel icoon
Rolls-Royce werd opgericht in 1904 en groeide uit tot een van de bekendste namen in de luchtvaart- en motorenindustrie. Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde het een cruciale rol met de productie van de Merlin-motor, die onder andere de Spitfire en de P-51 Mustang aandreef. Latere versies van de Spitfire werden uitgerust met de krachtigere Griffon-motor.

In de jaren 1970 ging Rolls-Royce failliet door de ontwikkeling van de RB211-straalmotor, waarna de Britse overheid het bedrijf nationaliseerde. Later werd Rolls-Royce opgesplitst: Rolls-Royce Holdings bleef actief in luchtvaart en defensie, terwijl Rolls-Royce Motor Cars in 1998 werd overgenomen door BMW.
De pandemie bracht het bedrijf opnieuw in zwaar weer.