Netflix is de koning onder de streamers
De omzet en winstmarges van Netflix lagen boven de verwachtingen. De koers steeg prompt met 10 procent, naar een historisch record.
Netflix verhoogde de prijzen in Scandinavië, Italië en Spanje en Japan. Het advertentiemodel, een goedkoper abonnement mét reclameboodschappen, is een succes. Bijna de helft van de nieuwe klanten kiest ervoor. Het wordt de komende tijd in meerdere landen uitgerold. Netflix ziet de inkomsten uit advertenties volgend jaar verdubbelen tegenover 2024. Ook de strijd tegen het delen van paswoorden lijkt goed uit te draaien. De gevreesde uittocht van abonnees kwam er niet.
Netflix onderscheidt zich met content die op de lokale markten is afgestemd. De voorbije jaren zet ook meer in op sportwedstrijden, live-evenementen en games. Eind september waren er 282,7 miljoen betalende klanten, 14,4 procent meer dan een jaar eerder. Op kwartaalbasis kwamen er netto 5,07 miljoen bij. De evolutie van het aantal nieuwkomers hangt sterk af van de timing van nieuwe producties. In het vierde kwartaal moeten het tweede seizoen van Squid Game en grote sportwedstrijden in de Verenigde Staten klanten lokken. De gemiddelde opbrengst per gebruiker evolueerde vlak in het derde kwartaal maar lag bij gelijke wisselkoersen wel 5 procent hoger dan een jaar eerder.
De groepsomzet steeg met 15 procent naar 9,83 miljard dollar. De operationele marge ging naar 29,6 procent, van 27,2 procent in het tweede kwartaal en 22,4 procent een jaar eerder. Dat cijfer hangt op kwartaalbasis sterk af van de timing van de investeringen in nieuwe content. Zo verwacht Netflix voor het pas gestarte vierde kwartaal een omzetklim naar 10,1 miljard dollar, maar de operationele marge zou wel dalen naar 21,6 procent.
De nieuwe prognoses leveren voor het boekjaar 2024 een omzetstijging met 15 procent op naar 38,9 miljard dollar (eerder 14 tot 15%) en een operationele marge van 27 procent (eerder 26%). Vorig boekjaar was de operationele marge 21 procent. Volgend jaar zouden extra advertentie-inkomsten de omzet naar 43 tot 44 miljard dollar duwen, een groei op jaarbasis met 11 tot 13 procent. De operationele marge zou oplopen naar 28 procent.
Netflix haalde in het derde kwartaal een vrije kasstroom van 2,2 miljard dollar, 16 procent meer dan een jaar eerder. Voor het volledige boekjaar rekent het op 6 tot 6,5 miljard.
Het streamingbedrijf kocht in het derde kwartaal 2,6 miljoen eigen aandelen in voor 1,7 miljard dollar. Een deel van de ingekochte aandelen dient als vergoeding voor personeel, management en bestuurders. Netflix kan nog 3,1 miljard dollar besteden aan aandeleninkopen.
Tegenover een totale schuld van iets meer dan 16 miljard dollar staat 7,5 miljard dollar aan kasmiddelen en 1,7 miljard dollar aan verhandelbare effecten. Daarmee daalde de nettoschuld naar 6,8 miljard dollar, tegenover 7,4 miljard dollar na het tweede kwartaal. Bij de eerste obligatie-uitgifte van Netflix werd 1,8 miljard dollar opgehaald. Daarmee zal het oudere obligatieleningen terugbetalen die de komende twaalf maanden vervallen.
Conclusie
Met zijn succesvolle gediversifieerde strategie bevestigt Netflix zijn positie van grootste en meest winstgevende streamingdienst. Er is bovendien nog ruimte om de winstgevendheid te verbeteren met een uitbreiding van het advertentiemodel. Helaas moet voor al dat moois stevig worden betaald. Het aandeel is tegen meer dan 30 keer de verwachte winst van volgend jaar en 8 keer de omzet te duur. Dit is veeleer het moment om wat winst van tafel te halen. Vandaar het verkoopadvies.
Advies: verkopen
Risico: gemiddeld
Rating: 3B
Koers: 763,9 dollar
Ticker: NFLX US
ISIN-code: US64110L1061
Markt: Nasdaq
Beurskapitalisatie: 328 miljard dollar
K/w 2023: 39
Verwachte k/w 2024: 32
Koersverschil 12 maanden: +121%
Koersverschil sinds jaarbegin: +57%
Dividendrendement: –
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier