Meme-aandeel Tesla onder druk

Tesla-baas Elon Musk © Getty Images

Het aandeel Tesla blijft duur en het bedrijf doet beloftes over producten die er pas over enkele jaren of misschien zelfs niet zullen komen.

Het aandeel Tesla verdubbelde tussen eind oktober en december na de verkiezingsoverwinning van Donald Trump. De rol die CEO Elon Musk zou spelen in diens kabinet werd geacht in het voordeel van het bedrijf uit te draaien. Maar net de fratsen van Musk zorgen voor verzet bij beleggers en klanten. Daardoor is de koerswinst van eind vorig jaar nagenoeg helemaal weggesmolten. Het aandeel herstelde toen bekend raakte dat Musk binnenkort zijn overheidsfuncties neerlegt, maar dat neemt niet weg dat het bedrijf imagoschade heeft opgelopen. Die is minstens gedeeltelijk de oorzaak van de tegenvallende cijfers van het eerste kwartaal.

Tesla leverde tussen januari en maart net iets minder dan 337.000 elektrische wagens, het laagste cijfer in bijna drie jaar en 13 procent minder dan een jaar eerder. De consensusverwachting lag op bijna 390.000 wagens. Tesla kon een aantal excuses inroepen, waaronder de introductie van de nieuwe generatie van de Model Y. Daardoor moesten de productielijnen worden aangepast, waardoor Tesla minder wagens van zijn best verkochte model kon leveren.

Een korte sluiting van de fabriek in Sjanghai naar aanleiding van het Chinese Nieuwjaar was een ander argument voor Tesla om de verwachtingen niet te halen. Dat maakte weinig indruk, want de Chinese fabrikanten hadden daar geen last van.

Tesla beschikt naast de productiecentra in het thuisland nog over fabrieken in Berlijn en Sjanghai. Toch maakt dat de groep niet immuun voor de nieuwe handelstarieven, want diverse componenten moeten worden ingevoerd. Bovendien is de kans groot dat andere landen ook tarieven heffen op Amerikaanse wagens. Vorig jaar realiseerde Tesla iets meer dan de helft van de omzet buiten de Verenigde Staten.

Een andere tegenvaller is dat in de VS het belastingvoordeel van 7.500 dollar bij de aankoop van een elektrische wagen zal wegvallen.

Het wordt erg lastig voor Tesla om de voorspelde groei voor 2025 waar te maken. Vorig jaar beloofde Musk een toename van het aantal leveringen met 20 tot 30 procent. Dat lijkt na het eerste kwartaal zo goed als onmogelijk. Vorig jaar verkocht Tesla voor het eerst minder auto’s (1,79 miljoen) dan het jaar ervoor (1,81 miljoen). De kans is groot dat dit cijfer verder daalt.

De winstgevendheid staat onder druk. De brutomarge is gedaald van 25 naar 16 procent. Nicheproducten als de Cybertruck doen het ook niet zo goed en Tesla moest in februari al een prijsverlaging doorvoeren. Optimisten rekenen op de introductie van de langverwachte Model 2, het nieuwe instapmodel dat minder dan 25.000 dollar zou kosten. Op iets langere termijn moeten de Robotaxi (Cybercab) en de Optimus-robotten voor groei zorgen.

Tesla beschikt wel over een stevige balans en genereerde vorig jaar een vrije kasstroom van 3,6 miljard dollar.

Conclusie

De populariteit onder particuliere beleggers, de hoge koersvolatiliteit en de controverse rond de topman hebben van Tesla een meme-aandeel gemaakt. Dat betekent dat een fundamentele analyse vaak geen vat krijgt op het aandeel. De meme-beleggers zijn lang meegegaan in het verhaal dat Tesla niet als autobouwer maar als een innovatief technologiebedrijf gewaardeerd moet worden. Maar dan nog blijft het aandeel duur en gaat het om beloftes over producten die er pas over enkele jaren of misschien zelfs niet zullen komen. Op basis van de gemiddelde prognoses noteert Tesla tegen meer dan 100 keer de verwachte winst en 8 keer de omzet. We bevestigen we het verkoopadvies, maar de extreme volatiliteit maakt dat Tesla voor traders interessant blijft.

Doe mee aan de Trends Beleggers Challenge: beleg fictief geld en win 10.000 euro

Advies: verkopen
Risico: hoog
Rating: 3C
Koers: 267,28 dollar
Markt: New York Stock Exchange
Ticker: TSLA US
ISIN-code: US88160R1014
Beurskapitalisatie: 910 miljard dollar
K/w 2024: 110
Verwachte k/w 2025: 102
Koersverschil 12 maanden: +59%
Koersverschil sinds jaarbegin: -34%
Dividendrendement:
Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content