De grootste uitdaging ligt op de Amerikaanse markt, waar Novo Nordisk ruim de helft van de groepsomzet verdient.
De wereldleider in diabetes en obesitasmedicijnen Novo Nordisk publiceerde geen overtuigende resultaten van het derde kwartaal, maar bij een koers-winstverhouding van 13 is de waardering behoorlijk vergevensgezind. De omzet- en winstverwachtingen voor dit jaar moesten nogmaals worden bijgespijkerd, maar beleggers namen grotendeels vrede met een stijging van de bedrijfswinst met 4 tot 7 procent in 2025. In die prognose zitten zware herstructureringskosten van 8 miljard Deense kronen, maar ook zonder die eenmalige kosten is een onderliggende winstgroei van 10 à 16 procent vrij pover voor een bedrijf in de snelgroeiende obesitasmarkt. De nieuwe CEO Mike Doustdar wacht een stevige opdracht om de fundamenten te versterken en het vertrouwen van de beleggers terug te winnen na de halvering van de beurskoers de voorbije twaalf maanden.
De grootste uitdaging ligt op de Amerikaanse markt, waar Novo Nordisk ruim de helft van de groepsomzet verdient. De omzet- en winstgroei krijgt er klappen door de stevige concurrentie en de neerwaartse prijsdruk. In het derde kwartaal boekte het bedrijf in de Verenigde Staten een omzetgroei van 10 procent, tegenover nog 15 procent over de eerste negen maanden van het jaar. Vooral de verkoop van het obesitasmedicijn Wegovy liep met een omzetstijging van nog amper 6 procent in het derde kwartaal heel stroef. Dat is weinig op een Amerikaanse obesitasmarkt die dit jaar in volume met maar liefst 150 procent stijgt. Novo Nordisk moet tevreden zijn met een fractie van die groei, waarbij vooral de grote rivaal Eli Lilly marktaandeel afsnoept. “De focus ligt op het verhogen van de obesitasmarkt in plaats van louter het marktaandeel te verdedigen. Wereldwijd hebben 1 miljard mensen overgewicht. Vechten om 1 à 2 miljoen patiënten is niet de strategie. We moeten de toegang tot de markt vergroten”, zegt Mike Doustdar.
Daarnaast kampt Novo Nordisk ook met prijsdruk op de Amerikaanse markt. Het bedrijf sloot zopas een deal met de Amerikaanse overheid om de prijzen voor Ozempic en Wegovy te verlagen voor de 60 miljoen Amerikanen die via Medicare publiek verzekerd zijn. De lagere prijzen treden in 2027 in voege, maar toegepast op 2025 zou de deal ongeveer 3 procent van de omzetgroei gekost hebben. Dat zorgt voor enige opluchting omdat voor een groter omzetverlies gevreesd werd.
Ook buiten de VS ziet Novo Nordisk de concurrentie toenemen. De stijging van de internationale omzet vertraagde tot 12 procent in het derde kwartaal. Novo Nordisk haalt nog maar 28 procent van de wereldwijde groei van de diabetes- en obesitasmarkt binnen. Dat aandeel is nog dalende. De rest van de groei is voor Eli Lilly. Om de concurrentiepositie en de groeicijfers te stabiliseren kan Novo Nordisk rekenen op een beloftevolle pijplijn. Dit jaar nog zou het bedrijf in de VS toestemming moeten krijgen voor een afslankmedicijn in pilvorm, met de commerciële lancering in 2026. De CEO wil ook de positie op de snelgroeiende obesitasmarkt verstevigen via overnames. Eerder werd Akero Therapeutics overgenomen en momenteel voert het bedrijf een biedoorlog met Pfizer om Metsera, dat ook obesitasmedicijnen ontwikkelt.
Conclusie
Door de toenemende concurrentie en een neerwaartse prijsdruk heeft Novo Nordisk het moeilijk om de omzet- en winstgroei op peil te houden. Eli Lilly snoept snel marktaandeel af. Daartegenover staat een zeer aantrekkelijke waardering, een relatief sterke pijplijn van nieuwe medicijnen, een snel groeiende markt en een nieuw management dat durft te investeren in toekomstige groei. We behouden het koopadvies.
Risico: gemiddeld
Rating: 2B
Koers: 304 Deense kronen
Ticker: NOVOb
ISIN-code: DK0062498333
Markt: Kopenhagen
Beurskapitalisatie: 1,4 miljard DKK (187 miljard euro)
K/w 2024: 35
Verwachte k/w 2025: 13
Koersverschil 12 maanden: -59%
Koersverschil sinds jaarbegin: -52%
Dividendrendement: 3,6%