Labubu’s zijn een wereldwijde hype: is het aandeel van Pop Mart de investering waard?

Een winkel van Pop Mart. © LILLIAN SUWANRUMPHA/AFP via Getty Images
Sebastien Marien
Sebastien Marien Journalist bij Trends

Labubu’s, een speelgoedobsessie uit China, is razend populair in het Westen. De kwakkelende Chinese speelgoedretailer Pop Mart werd daardoor 37 miljard euro waard. Het bedrijf belooft een omzetgroei van maar liefst 350 procent in 2025. Is Pop Mart dan een goede belegging?

Sleutelhangers met kleine monstertjes, Labubu’s genaamd, doen mensen in lange rijen aanschuiven voor een van de 500 speelgoedwinkels van Pop Mart. De speelgoedretailer heeft geen winkel in ons land, maar Labubu’s zijn zowat overal online uitverkocht. De hype waaide over via TikTok en kreeg momentum nadat popsterren als Dua Lipa en Rihanna werden gespot met een sleutelhanger van Pop Mart aan hun handtas.

Labubu’s zijn het geesteskind van de Hongkongse kunstenaar Kasing Lung, die in Nederland is opgegroeid. Bij Labubu’s herken je de oren van Nijntje en er zijn subtiele onderlinge verschillen tussen de monstertjes, zoals bij de Smurfen. De ontwerper maakt er ook geen geheim van waar hij zijn inspiratie vandaan heeft gehaald. Wat ook sterk bijdraagt aan het succes, is de specifieke verkoopformule, via zogenoemde mysteryboxen. Consumenten weten nooit vooraf welk monstertje ze krijgen, wat het verzamelgedrag prikkelt.

Lieveling van analisten

Net zoals de fans in lange rijen aanschuiven voor een Labubu, was er ook een stormloop op het aandeel losgebroken. Pop Mart werd dit jaar al 169 procent meer waard op de beurs van Hongkong. Met een beurswaarde van 37 miljard is het bedrijf zeven keer meer waard dan Mattel, de speelgoedreus achter Barbie. Het aandeel handelt momenteel tegen 95,73 keer de winst.

Daartegenover staat wel dat de winst naar verwachting meer dan verdubbelt in 2025. De winst per aandeel (EPS) van 2,57 Hongkongse dollar zou dit jaar toenemen tot 6,23 Hongkongse dollar. Dat maakt dat analisten van Bloomberg verwachten dat de koers-winstverhouding 36,20 zal bedragen in 2025. Labubu’s zijn duidelijk ook een lieveling van analisten, want maar liefst 40 van de 43 analisten geven een koopadvies. De EPS moet volgens de consensusverwachting stijgen tot 11,11 Hongkongse dollar in 2027.

Risicofactoren

Danny Reweghs, directeur strategie van Trends Beleggen, is voorzichtiger. “Ik begrijp het optimisme van de analisten, want zij willen een sterke stijger niet mislopen in hun portefeuilles. Toch is dit een riskante investering. Het aandeel is duur en dus kan elke tegenslag de koers met tientallen procenten doen kelderen. Er zijn veel risicofactoren die het aandeel onder druk zetten. Labubu’s krijgen al volop te maken met namaak. Elke nieuwe collectie zal een succes moeten zijn om de hoge aandelenkoers te blijven verantwoorden, en tegelijk is het nog de vraag wat de waarde van de sleutelhangers op termijn zal zijn voor verzamelaars.”

De steile klim van het aandeel werd op 16 juli een halt toegeroepen, nadat Pop Mart zijn verwachtingen voor de eerste helft van 2025 had gedeeld. Het bedrijf hoopt dat zijn winst een sprong van 350 procent maakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet moet met minstens 200 procent stijgen. Dat doel was volgens de markt te optimistisch. Sindsdien noteert het aandeel 10,55 procent lager.

Lees hier ook: Labubu-rage: Chinese merken worden hip, en niet alleen in China

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content