Just Eat Takeaway kan niet overtuigen

Just Eat takeaway delivery cycle courier following news that some couriers are selling or leasing out accounts effectively exploiting the substitution regulations that allow couriers to use someone else to take over their deliveries on 15th November 2023 in London, United Kingdom. Just Eat acts as an intermediary between independent takeaway food outlets and customers, with thousands of cycle couriers delivering food by bicycle and other forms of transport. Gig workers are independent contractors, online platform workers, contract firm workers, on-call workers and temporary workers. Gig workers enter into formal agreements with on-demand companies to provide services to the company's clients. (photo by Mike Kemp/In Pictures via Getty Images)

De maaltijdbezorger en -marktplaats Just Eat Takeaway (JET) serveert gemengde resultaten. De winsten en kasstromen evolueren gunstig, maar de groei in cruciale regio’s laat op zich wachten.

JET ging in de eerste helft van dit jaar verder op het elan van vorig jaar. De aangepaste bedrijfskasstroom (ebitda) steeg tot 203 miljoen euro, 42 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook de vrije kasstroom eindigde voor het eerste sinds lang in de zwarte cijfers, met 38 miljoen euro tegenover -78 miljoen euro in de eerste helft van vorig jaar.

Maar de groei is nog niet aangetrokken. De omzet groeide niet en ook de transactiewaarde van de bestellingen die via het JET-platform verliepen, dikte met een magere 3 procent aan. Verder zit er ook geen groei in het aantal actieve klanten op het platform en ze bestellen ook niet vaker dan vorig jaar.

De uitblijvende groei is vooral een probleem in de sterkste regio’s, Noord-Europa en het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Het aantal orders groeide er niet en de transactiewaarde steeg er met 6 en 9 procent. Het vergt aanhoudende investeringen om de groei daar weer op gang te krijgen, maar die is zo belangrijk om de markt te overtuigen dat een kentering is ingezet.

De concurrentie zit niet stil. Delivery Hero en Deliveroo zetten gelijke en soms betere resultaten neer. De sector lijkt dus een voorzichtige heropleving te beleven, maar de aandelenkoers van JET wordt daar het minst voor beloond.

Nochtans heeft het enkele potentiële troeven die de koers hoger kunnen stuwen. Zo staan de Amerikaanse activiteiten al een tijd te koop. Verder zijn de Canadese en Australische activiteiten steeds minder cruciaal voor de groep en zouden ook die van de hand mogen.

Conclusie

Het geduld bij beleggers is al lang op, en bij ons ook. Met de winst is de kentering ingezet, maar bij concurrenten gaat dat harder, en groei blijft uit. Ondanks enkele potentiële troeven vinden we dat onvoldoende om een koopadvies te rechtvaardigen. Daarom het neutrale advies.

Advies: houden/afwachten

Risico: hoog

Rating: 2C

Koers: 12,7 euro

Ticker: TKWY NA

ISIN-code: NL0012015705

Markt: Euronext Amsterdam

Beurskapitalisatie: 2,8 miljard euro

K/w 2023:

Verwachte k/w 2024:

Koersverschil 12 maanden: -2%

Koersverschil dit jaar: -2%

Dividendenrendement:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content