Is Inpost geen gemiste kanshebber?
Op Euronext Amsterdam valt me al enige tijd de mooie koersstijging van InPost op. Is dat aandeel niet de moeite waard?
Ondanks forse investeringen in het netwerk van pakketkluizen weet InPost zijn winstmarges op te voeren. Vooral bij de internationale tak is nog verbetering mogelijk. Beleggers stuurden de koers na de halfjaarcijfers bijna 12 procent hoger.
In het tweede kwartaal verwerkte het bedrijf ruim 264 miljoen pakjes, 23 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Op de Poolse thuismarkt gingen de volumes met 20 procent omhoog, naar 170,4 miljoen pakjes, terwijl ze in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk ruimschoots verdubbelden, naar 29,1 miljoen. InPost blijft daarmee veel harder groeien dan de e-ecommercemarkt, die in het VK en Frankrijk zelfs licht kromp.
Door de aanhoudende expansie van het netwerk vergroot het bedrijf zijn marktaandeel. Het heeft intussen 40.671 pakketautomaten (+29%). De prioriteit is de uitbouw van het netwerk in de twee grootste buitenlandse markten: het VK en Frankrijk. Ondanks de investeringen weet InPost de winstmarges daar op te voeren.
Positief is dat nu ook de Franse dochter Mondial Relay de ebitda-marge in het tweede kwartaal kon vergroten naar 17,0 procent (+370 basispunten). In Polen daalde de marge, zoals verwacht, licht naar 46,2 procent. Toch steeg de ebitda-marge op groepsniveau van 32,2 naar 33,8 procent. Het aangepaste ebitda kwam daarmee uit op 887,3 miljoen Poolse zloty (207 miljoen euro), 28,6 procent meer dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. Het eerste halfjaar werd afgesloten met een nettowinst van 591,2 miljoen Poolse zloty (138 miljoen euro), tegen 243,9 miljoen (57 miljoen euro).
InPost is iets positiever geworden over de groei van de e-commercemarkt in Polen, terwijl het de verwachting voor de internationale markten licht neerwaarts heeft bijgesteld. Gezien de dominantie van de thuismarkt (60% van de groepsomzet) kan de omzet- en volumegroei dit jaar positief verrassen. De prognose blijft een gelijke ebitda-marge, waarbij de marge in Polen op een hoog niveau stabiliseert en die in de internationale markten duidelijk toeneemt. Buiten Polen kunnen de winstmarges nog flink omhoog, al is het Poolse niveau voorlopig onrealistisch. InPost domineert de Poolse markt. Het heeft er twee derde van alle pakketkluizen in handen en een marktaandeel van 48 procent in de business-to-consumermarkt.
In de andere markten groeit het stevig, maar de concurrentie zit niet stil. Partijen als DPD, DHL en GLS investeren ook flink in een netwerk van kluizen en afhaalpunten in winkels. Daarmee spelen ze in op de verwachte groei van het aantal pakketleveringen via ophaalpunten naar 29 procent van alle pakketvolumes in 2025, tegen nog slechts 15 procent in 2020.
Door de oprukkende concurrentie dreigt op termijn prijsdruk te ontstaan. Op 24 keer de verwachte winst voor 2025 is het aandeel InPost voldoende gewaardeerd en gaan we niet verder dan een ‘houden’-advies (rating 2B).
HEBT U OOK EEN BELEGGINGSVRAAG?
Elke week behandelen we een actuele vraag van een abonnee. Heeft u ook een beleggingsvraag? Mail die dan naar beleggen@trends.be. Misschien leest u hier dan het antwoord.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier