Gucci-moeder Kering is volgende luxemerk dat klap incasseert

Winkel van Gucci in Hongkong.
Winkel van Gucci in Hongkong. © Getty Images

Kering, dat onder meer het merk Gucci in zijn portefeuille heeft, blijft last hebben van de crisis in de luxemarkt, met name in China. Het aandeel van het bedrijf verloor donderdag tot 10 procent op de beurs van Parijs.

Kering had woensdagavond gewaarschuwd voor minder winst in de tweede jaarhelft doordat de vraag naar luxegoederen slabakt. Een herstel bij Gucci blijft uit. De omzet van dat merk zakte in de eerste jaarhelft met 20 procent, wat meer was dan analisten hadden verwacht. Het van oorsprong Italiaanse merk levert de helft van de omzet en twee derde van de winst voor de groep.

Aandeel Kering gehalveerd

Het aandeel van Kering werd donderdag dan ook afgestraft, met na de middag nog steeds een verlies van ongeveer 7 procent.

De voorbije twaalf maanden halveerde het aandeel. In april kwam Kering al eens met een winstwaarschuwing.

Nieuwe designer bij Gucci

Gucci stelde vorig jaar een nieuwe designer aan, Saboto de Sarno, wiens ontwerpen nu stilaan in de winkels komen. Het merk zegt dat de nieuwe creaties goed ontvangen worden. Maar de vraag naar lederwaren blijft zwak.

Naast Gucci zitten ook de merken Balenciaga en Yves Saint Laurent in de portefeuille van Kering. Het concern wordt gecontroleerd door de Franse familie Pinault.

Luxemerken sukkelen

De voorbije dagen publiceerden ook de luxeconcerns LVMH (Louis Vuitton, Christian Dior) en Burberry al teleurstellende resultaten. “Er is veel onzekerheid. Het consumentenvertrouwen blijft zwak en dat heeft een impact op de vraag naar luxegoederen”, zegt een analist aan persagentschap Bloomberg.

“De luxesector heeft decennialang geprofiteerd van de opkomst van de middenklasse, vooral in een groeiland als China”, legde Ken Van Weyenberg, portefeuillebeheerder bij Candriam, vorige week al uit aan Trends. “Candriam is ook van mening dat in China de periodes van 7 tot 8 procent economische groei per jaar voorbij zijn.” Lees de uitgebreide analyse hier.

Consultant Pieter Verstraete, die al 15 jaar in China woont, getuigt vanop het terrein: “Veel Europese merken reageren gewoon te traag op de Chinese markt.” Lees meer.

Lees ook: 3 sterktes en 3 zwaktes van luxeaandelen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content