Er zijn, vooral in de Verenigde Staten, veel beursgenoteerde restaurantketens. Drie favorieten.
Het bedrijfsmodel van de beursgenoteerde restaurantketens is eenvoudig. De omzet van de bestaande restaurants moet autonoom groeien, terwijl daarnaast nieuwe locaties geopend worden. Bedrijven kunnen de restaurants in eigen beheer exploiteren, en via franchiseformules. Bij gebrek aan lokale kennis is franchising interessant, zeker voor internationale expansie. Een bijkomend voordeel is dat zo’n model minder kapitaalintensief is doordat franchisenemers eigen kapitaal inbrengen. Vooral de eerste favoriet maakt er veel gebruik van.
Favoriet 1: Restaurant Brands International
Een relatief veilige keuze in de restaurantsector lijkt de Canadees-Amerikaanse holding Restaurant Brands (ticker QSR), die zowel op de Amerikaanse als Canadese beurs noteert. Die dubbele notering vloeit voort uit de ontstaansgeschiedenis. Restaurant Brands ontstond in 2014 uit een fusie tussen de Amerikaanse fastfoodketen Burger King en de Canadese koffie- & restaurantketen Tim Hortons. In 2017 werd daar Popeye’s Lousiana Kitchen (keten voor gebakken kip) aan toegevoegd, en in 2021 volgde de overname van Firehouse Subs, die submarines (lange belegde broden) verkoopt. Die ketens hebben gemeen dat het quick service restaurants zijn, wat ook de ticker-code QSR verklaart.
Wereldwijd telt Restaurant Brands meer dan 32.000 restaurants in meer dan 120 landen. Vrijwel alle restaurants worden gerund door franchisenemers, slechts 1 procent is in in eigen beheer. In 2024 bedroeg de totaalomzet van de ketens 44,5 miljard dollar, 5,4 procent meer dan in 2023. Doordat Restaurant Brands werkt met franchisenemers, die royalty’s afdragen, bedroeg de omzet voor de holding 8,4 miljard dollar. Behalve in 2020 (corona) steeg die omzet sinds 2014 ieder jaar. De ebitda-marge ligt de jongste jaren rond 25 procent, wat uitstekend is. Het management presenteerde in februari 2024 een vijfjarenplan. Al eind 2028 moeten er 40.000 restaurants zijn, een toename van 25 procent in vier jaar. De totaalomzet moet stijgen tot 60 miljard dollar, een groei van 8 procent per jaar.
In 2024 bedroeg de aangepaste winst per aandeel 3,34 dollar. Voor 2025 en de jaren daarna lijkt 8 procent realistisch. Daarbij komt een structureel groeiend dividend, dat nu met 2,24 dollar op jaarbasis 3,3 procent dividendrendement genereert. Voor 2025 komt de k/w uit op 19, uitgaande van een winst per aandeel van 3,60 dollar. Dat is, gezien de groeipotentie op de lange termijn en het forse dividendrendement, zeker niet duur.
Het bedrijfsmodel van de beursgenoteerde restaurantketens is eenvoudig.
Favoriet 2: Texas Roadhouse
Voor liefhebbers van aandelen met een sterke omzet-, winst- en dividendgroei is de full-service-restaurantketen Texas Roadhouse (ticker TXRH) – ook een holding – interessant. ‘Texas’ verwijst naar de bereidingswijze van de maaltijden, voornamelijk steaks. Texas Roadhouse telde eind vorig jaar 784 restaurants. De ‘fast casual’-formule Jaggers had 14 locaties, waarvan in 2024 de eerste in Zuid-Korea geopend werd. Jaggers bestaat sinds 2014 en is vergelijkbaar met McDonald’s. De ‘full service casual dining’-keten Bubba’s 33 hanteert in zijn 49 locaties gemiddelde prijzen. Het restaurantaandeel van Jaggers (1,8%) en Bubba’s 33 (6,3%) valt vrijwel in het niet bij de 721 locaties (92,0%) van Texas Roadhouse. 666 ervan (85%) zijn in eigen beheer, wat opvallend veel is voor een keten van die omvang.
Texas Roadhouse maakt een duidelijk onderscheid tussen de Amerikaanse thuismarkt en de internationale markt. In de Verenigde Staten streeft Texas Roadhouse naar restaurants in eigen beheer. In januari kocht het nog dertien franchiselocaties terug. De idee daarachter is dat de marges en de operationele consistentie in eigen beheer beter te controleren zijn. Voor de internationale markt oordeelt het dat de franchiseformule het beste middel is om nieuwe markten te betreden. De kennis die lokale partners meebrengen van hun (thuis)markt, de wet- en regelgeving en ook van het krijgen van financieringen, ziet het dan als een meerwaarde.
Voor het concept Jaggers is het doel snel te groeien, zowel in eigen beheer als via franchising. Doordat Jaggers nog niet substantieel meetelt in de omzet- en winstcijfers, lijkt dat een goede strategie. Mocht de snelle groei goed verlopen, dan kan Jaggers op de lange termijn serieus meetellen. Zo niet, kan het management zijn aandacht en middelen beter elders besteden en afscheid nemen.
In tien jaar is de omzet van Roadhouse ruimschoots verdriedubbeld: van 1,6 miljard dollar in 2014 tot 5,4 miljard dollar in 2024. De winst per aandeel vervijfvoudigde zelfs, tot 6,48 dollar. Texas Roadhouse is in verhouding tot zijn omzetgroei redelijk gewaardeerd, met een koers-winstverhouding (k/w) van 27 voor 2025. Bovendien groeit het dividend hard: gemiddeld 21,2 procent over de afgelopen vijf jaar. In 2020 werd het wel verlaagd van 1,20 naar 0,36 dollar per aandeel. Daarna ging het weer snel omhoog: de jongste dividendverhoging bedroeg 11,5 procent, tot 0,68 dollar per kwartaal. De komende jaren is ruim 10 procent dividendgroei per jaar mogelijk. Uitgaande van een gelijkblijvende waardering, moet inclusief dividendrendement (nu 1,4%) een totaalrendement op de belegging van 11,5 procent per jaar mogelijk zijn.
Favoriet 3: Papa John’s Pizza
Met ruim 6.000 restaurants, wereldwijd verspreid over 51 landen, is Papa John’s Pizza (ticker PZZA) een van de grotere pizzaketens ter wereld. Met 3.514 vestigingen (59%) is Noord-Amerika verreweg de belangrijkste regio. Eind 2024 waren 552 restaurants in eigen beheer, vrijwel allemaal in Noord-Amerika. De overige 91 procent is in handen van franchisenemers.
Papa John’s Pizza heeft enkele lastige jaren achter de rug. De omzetgroei stagneerde en in 2024 was er zelfs een kleine krimp (-3,6%), naar 2,1 miljard dollar. Tegelijk kromp de nettomarge van 5,9 procent in 2021 naar 4,2 procent in 2024. De winst per aandeel daalde van 3,44 naar 2,65 dollar. De mindere resultaten wegen op de aandelenkoers. Begin 2022 stond die boven 130 dollar. Daar is nu minder dan een derde van over.
In april 2024 vertrok CEO Rob Lynch. In augustus 2024 volgde Todd Penegor, voormalig topman van de hamburgerketen Wendy’s, hem op. Destijds ging het verhaal dat medewerkers het soms zo druk hadden met het zoeken naar een specifieke topping voor een pizza, dat ze vergaten de pizza simpelweg goed te bakken. De huidige strategie zet dan ook in op een vereenvoudiging van het menu en focus op het belangrijkste product: pizza van hoge kwaliteit. Tegelijk breidt Papa John’s zijn loyaliteitsprogramma uit. Klanten krijgen sneller beloningen, die moeten leiden tot klantenbinding en terugkerende omzet. Een verregaande digitalisering en de integratie van kunstmatige intelligentie moeten meer gepersonaliseerde contacten met klanten mogelijk maken. En optimalisatie van leveringsroutes bij thuisbezorging en het voorraadbeheer moet de efficiëntie aanjagen. Papa John’s heeft als strategisch doel de volumegroei te versnellen in zijn internationale markten en het wil de gigantische Indiase markt betreden.
Papa John’s rapporteerde begin mei beter dan verwachte kwartaalcijfers, waarna het aandeel 15,8 procent hoger de dag uitging. De omzet per restaurant lag iets hoger dan verwacht en de totale omzet kwam 1 procent hoger uit dan een jaar geleden. Er waren ook 47 nieuwe restaurants geopend. Het lijkt erop dat de ommezwaai lukt. Voor 2025 gaat Papa John’s uit van een omzetgroei tussen 2 en 5 procent, en een ebitda van 200 tot 220 miljoen dollar. Door afwaarderingen (70 à 75 miljoen dollar) zal de winst per aandeel lager uitkomen dan in 2024.
Uitgaande van 1,80 dollar ligt de koers-winstverhouding (k/w) in de buurt van 23. Dat oogt niet heel goedkoop, maar die waardering kan de komende jaren heel snel dalen, als de verbeterplannen aanslaan. In de tussentijd ontvangen beleggers 4,5 procent dividendrendement. Sinds de eerste dividendbetalingen, in 2013, is het dividend niet altijd verhoogd, maar ook nooit verlaagd. Op de korte termijn lijkt een handhaving van het huidige kwartaaldividend (0,46 dollar) aannemelijk, waarna het bij aantrekkende groei weer kan stijgen. Het aandeel Papa John’s Pizza is wat risicovoller dan de andere twee, maar kan ook sneller een fors rendement opleveren.