China doet luxesector herleven
De grote luxebedrijven bleken dit jaar voor hun sterke groei wel erg afhankelijk van Azië, en in het bijzonder van China. Door een tanend consumentenvertrouwen, een gevolg van de problematische situatie op de vastgoedmarkt, consumeert de Chinese consument al een tijdje minder westerse luxeproducten. Dat hebben de aandeelhouders van luxewaarden geweten.Maar er is beterschap in zicht. De Chinese leiders willen een einde maken aan de kwakkelende economie en alsnog de groeidoelstelling van 5 procent halen. Een ongezien fors stimuluspakket moet de consumptie weer aanwakkeren en de dalende vastgoedprijzen in de steden stutten. De beurzen reageren haast euforisch. Vooral de Europese luxeaandelen veerden spectaculair op.
LVMH stapt in Moncler
LVMH (Louis Vuitton, Moët, Hennessy), met een omzet van 86 miljard euro en een nettowinst van 15 miljard veruit het grootste luxeconcern ter wereld, is heel gevoelig aan de Aziatische markten. Het zag zijn omzet in Azië (zonder Japan) in de periode april-juni met 14 procent teruglopen. Dat werd maar deels gecompenseerd door betere cijfers voor Japan, waar Chinese kopers door de zwakke yen extra veel kochten. Globaal bleef de organische omzetgroei beperkt tot 1 procent, terwijl de analisten op 3 procent hadden gerekend.
Dat brengt de organische omzettoename voor de eerste jaarhelft op 3 procent. De omzet bedroeg 41,68 miljard euro, 1 procent minder dan in de eerste helft van 2023.
Hetzelfde, maar nog in sterkere mate, zien we in de evolutie van de bedrijfswinst (ebit). Die ging van 11,57 naar 10,65 miljard euro (-8%, waarvan 5% door negatieve wisselkoersevoluties).
De malaise in China deed de koers wegzakken van afgerond 900 naar 600 euro. In één week sprong de koers evenwel terug naar 700 euro. LVMH is een erg gediversifieerd bedrijf dat actief is in lederwaren en kleding, champagne, uurwerken, parfums en cosmetica. De koers-winstverhouding is klassiek erg hoog (25 à 30), maar was de voorbije maanden teruggevallen tot 21. De brede spreiding van de portefeuille zorgt voor robuustheid.
Midden in het herboren positivisme over China kondigde LVMH aan dat het in het Italiaans luxemodemerk Moncler stapt, onder meer bekend van zijn dure jassen. Daarmee blijft LVMH zijn strategie trouw blijft en zeker niet is ingedommeld. De stukken bijhouden is de boodschap.
Enthousiasme over Kering
Alle luxewaarden veerden op, maar voor Kering was er wel heel veel enthousiasme. Het aandeel was in twaalf maanden dan ook 41 procent teruggevallen. Kering, met wereldbekende merken als Gucci, Yves Saint Laurent en Boucheron in zijn portefeuille, is de tegenpool van LVMH. Het is erg afhankelijk van China en bovendien van één merk: Gucci levert 60 procent van de groepsomzet. Het merk doet het al een tijdje minder goed en we blijven dan ook, zeker voor de langere termijn, LVMH verkiezen boven Kering.
L’Oréal, rots in de branding
De grootste producent van schoonheids- en cosmeticaproducten ter wereld (jaaromzet 41 miljard euro), L’Oréal, blijft een toonbeeld van stabiliteit, maar ook zijn aandelenkoers ging de voorbije tijd neerwaarts, zij het veel minder sterk dan bij de andere luxewaarden. L’Oréal wordt soms vergeleken met het Amerikaanse The Estée Lauder Companies. Dat is ook actief in de huidverzorgings-, make-up-, geur- en haarverzorgingsproducten, maar daarmee houdt de vergelijking op. L’Oreal is kwalitatief veel beter en die kwaliteit heeft een prijs. De koers-winstverhouding van 31 is hoog, zelfs voor de sector.
Vorige maand nam de groep een participatie in Abolis Biotechnologies, dat werkt met bio-based ingrediënten voor schoonheidsproducten. Het is een kleine investering, maar mogelijk met flink wat potentieel.
Het miljardenbedrijf blijft in de woelige context van de wereldeconomie de favoriet in de Europese luxesector wegens zijn grote stabiliteit.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier