Betere tijden in het verschiet voor Kendrion
We zijn van mening dat het aandeel behoorlijk wordt ondergewaardeerd op de beurs. Bovendien krijgen de aandeelhouders een mooi dividend.
Kendrion behoort met een marktkapitalisatie rond 200 miljoen euro tot de kleinere Nederlandse ondernemingen op Euronext Amsterdam. De smallcaps hebben het niet onder de markt de jongste jaren. Kleinere ondernemingen staan er nochtans om bekend op de lange termijn de largecaps te overklassen.
Maar het afgelopen decennium was Kendrion geen uitblinker. Het heeft altijd een flinke blootstelling gehad aan de automotivesector, die bekendstaat om zijn lage marges en weinig groei. Ook zijn er een aantal schandalen geweest in de sector, zoals dieselgate. Belangrijke klanten van Kendrion bleken personenvoertuigen te verkopen die dankzij sjoemelsoftware schoner leken dan ze waren. Dat negatieve nieuws zette de waardering van bekende autofabrikanten en hun toeleveranciers onder druk.
Het aandeel wordt met een geschatte koers-winstverhouding voor 2025 van 7 op de beurs gewaardeerd als enkel een toeleverancier aan de automobielindustrie. Maar het plaatje is mede dankzij enkele overnames veranderd. In de afgelopen twee jaar was het industriesegment gemiddeld verantwoordelijk voor 51 procent van de omzet en 75 procent van de bedrijfskasstroom (ebitda). De gemiddelde ebitda-marge van dat segment kwam uit op 15,7 procent tegenover 5,1 procent voor de automotive-activiteiten. Kendrion speelt in het industriesegment in op trends als de robotisering, de automatisering en de elektrificatie.
In de automotivetak mogen beleggers na een turbulente periode enige normalisatie verwachten. De sector kende de jongste drie jaar behoorlijk wat tegenwind, door de coronacrisis, de inflatie en een tekort aan componenten. Volgens analisten van S&P Global zijn er in 2023 wereldwijd 90 miljoen personenvoertuigen geproduceerd. Daarmee werd een niveau bereikt dat we niet meer hadden gezien sinds 2018 en 2019. Van 2022 tot 2030 rekent S&P Global erop dat het aantal geproduceerde personenvoertuigen gemiddeld met 2 procent zal groeien. Volledig elektrische voertuigen zullen daarbij steeds meer doorwegen. S&P Global mikt op een jaarlijkse toename van 23 procent van de productie van elektrische voertuigen tot 2030. De omzet die Kendrion haalt uit de levering van producten voor elektrische voertuigen ligt anderhalf keer zo hoog als die voor voertuigen met een verbrandingsmotor.
Er valt nog extra groei voor Kendrion te verwachten in China. Het land biedt Kendrion volgens CEO Joep van Beurden enorme groeimogelijkheden. Door middel van een uitbreiding kan de omzet er de komende jaren worden opgeschroefd richting 150 miljoen euro. Een aanzienlijk bedrag, wetende dat Kendrion als groep over het boekjaar 2023 een omzet van 519 miljoen euro realiseerde. Een verkoopgroei in China zou ook een positief effect kunnen hebben op de marges.
Dat kan Kendrion wel gebruiken. Bij de recente publicatie van de jaarcijfers liet het management weten in de eerste helft van 2024 nog te rekening te houden met wat tegenwind, in de tweede helft van het jaar zouden de omstandigheden moeten verbeteren. Van 2019 tot en met 2025 verwacht Kendrion een gemiddelde autonome groei van 5 procent per jaar te halen. De ebitda-marge zal in 2025 ten minste 15 procent bedragen. Met een ebitda-marge van circa 10 procent in 2023 is die prognose wellicht iets te enthousiast.
Conclusie
We zijn van mening dat het aandeel behoorlijk wordt ondergewaardeerd op de beurs. Bovendien krijgen de aandeelhouders een mooi dividend. Het verwachte dividendrendement voor de komende twee jaar ligt bij de huidige beurskoers boven 4 procent per aandeel. Vandaar het positieve advies als inhaalkandidaat.
Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Koers: 12,68 euro
Ticker: KENDR NA
ISIN-code: NL0000852531
Markt: Euronext Amsterdam
Beurskapitalisatie: 193,7 miljoen euro
K/w 2023: 19
Verwachte k/w 2024: 11
Koersverschil 12 maanden: -11%
Koersverschil sinds jaarbegin: +5%
Dividendrendement: 3,5%
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier