Adobe maakt zich sterk dat het voldoende innovatief is in artificiële intelligentie.
Het softwarebedrijf Adobe Systems is marktleider in de niche van creatieve software met bekende producten als Photoshop, InDesign, Illustrator en Lightwave. Adobe presteerde in het tweede kwartaal boven de verwachtingen en trok de omzetprognoses voor het volledige boekjaar op. Toch blijven de beleggers aan de zijlijn staan en ook de analisten zijn eerder voorzichtig in hun prognoses.
Sinds begin 2025 presteert het aandeel Adobe bijna 40 procent minder goed dan de Nasdaq Composite. Dat heeft te maken met bezorgdheid over de impact van artificiële intelligentie (AI) op de groep. De redenering is dat bepaalde repetitieve taken die dure softwarepakketten van Adobe nu uitvoeren, binnenkort even goed en goedkoper door AI kunnen worden gedaan. Die bezorgdheid is begrijpelijk, maar grotendeels onterecht. Bij het gebruik van grafische software in de creatieve sector zijn er minder routinetaken. Bovendien ontwikkelde Adobe zelf AI-toepassingen waarmee het zaken die wel geautomatiseerd kunnen worden integreert in de bestaande softwarepakketten.
Adobe maakt zich sterk dat het voldoende innovatief is in AI om de bedreiging die deze nieuwe technologie vormt om te zetten in een kans. Een marktaandeel van meer dan 70 procent impliceert ook dat overstappen naar een andere aanbieder voor veel klanten gewoon geen optie is. Dat zou veel geld kosten.
Adobe haalde in het tweede kwartaal een recordomzet van 5,87 miljard dollar of 11 procent meer dan een jaar eerder. De omzet van Digital Media, goed voor 74 procent van de groepsomzet, groeide met 12 procent naar 4,35 miljard dollar. Het gaat voor het grootste deel om recurrente inkomsten via abonnementsformules. Met Acrobat is Adobe de wereldwijde standaard in documentverwerking. Naast de gratis versie kunnen klanten ook bijbetalen voor de Acrobat AI Assistant, die documenten kan samenvatten en vragen over de inhoud kan beantwoorden. Experience Cloud, met toepassingen rond marketing en analyse, zag de recurrente omzet met 11 procent op jaarbasis stijgen. De aangepaste nettowinst lag met 5,06 dollar per aandeel 13 procent hoger.
Adobe trok de omzetprognose voor het lopende boekjaar dat in november eindigt op naar 23,55 miljard dollar, wat een record zou zijn en 9,5 procent meer dan vorig jaar. Adobes backlog of uitstaande verplichtingen had na het tweede kwartaal een waarde van 19,69 miljard dollar of 10 procent meer dan een jaar eerder. De consensusprognose voor de winst per aandeel bedraagt 20,58 dollar of een groei met 12 procent tegenover vorig boekjaar.
Adobe had na het einde van het tweede kwartaal 5,7 miljard dollar in kas en daar staat een schuld van 6,6 miljard dollar tegenover. De operationele kasstroom van de softwaregroep klom naar 2,19 miljard dollar. De vrije kasstroom lag de voorbije vier kwartalen op meer dan 8 miljard dollar. Adobe keert geen dividend uit maar startte vorig jaar een programma voor de inkoop van eigen aandelen waarvoor een budget van 25 miljard dollar werd uitgetrokken. In het tweede kwartaal spendeerde Adobe 3,5 miljard dollar aan de inkoop van eigen aandelen. Momenteel is er nog 10,9 miljard dollar beschikbaar.
Conclusie
Adobe was historisch zelden een goedkoop aandeel waarvoor beleggers gemakkelijk bereid waren 30 tot 35 keer de winst te betalen. Door de twijfels over het groeipotentieel in het AI-tijdperk is de waardering teruggevallen tot minder dan 16 keer de verwachte winst van volgend boekjaar voor een onbetwitste marktleider. Daarom het koopadvies.
Risico: gemiddeld
Rating: 1B Koers: 356,7 dollar
Ticker: ADBE US
ISIN-code: US00724F1012
Markt: Nasdaq
Beurskapitalisatie: 151 miljard dollar
K/w 2024: 19,5
Verwachte k/w 2025: 17,5
Koersverschil 12 maanden: -37%
Koersverschil sinds jaarbegin: -20%
Dividendrendement: –