Beleggingstip van de week: LVMH

© UCG/Universal Images Group via Getty Images

We denken dat de mindere gang van zaken in de koersen zit verrekend en de waarderingscorrectie achter de rug is.

In april 2023 deed de heropening van de Chinese economie na de covidcrisis de resultaten van Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) zodanig uitblinken dat de luxegigant het eerste Europese bedrijf werd dat de kaap van 500 miljard euro beurskapitalisatie overschreed. Toen haalde de aandelenkoers meer dan 900 euro. Vandaag bedraagt die nog amper iets meer dan de helft.

Het eerste kwartaal van 2023 was zowat het laatste kwartwaal waarin China de uitblinker was bij het grootste luxeconcern ter wereld. Eerst klonk het nog dat het om een normalisering van de verkoop van luxegoederen ging na een uitzonderlijke periode. Maar nu is het overduidelijk dat de omgeving ongunstig is geëvolueerd. Sinds de vastgoedcrisis in China heeft het Chinese consumentenvertrouwen een flinke duik gemaakt en dat zien we in de verkoopcijfers van LVMH. In het eerste kwartaal van dit jaar kwam daar nog een zorgenkind bij; de Verenigde Staten met hun importheffingen.

Ook in het tweede kwartaal zien we dezelfde neerwaartse tendens. Al was de markt beter voorbereid op minder goed nieuws en zat de analistenconsensus redelijk dicht bij de reële cijfers. In de periode april-juni is er een daling van de organische (zonder overnames, desinvesteringen of wisselkoersen) omzetgroei van 4 procent (-3% in eerste kwartaal), terwijl de markt rekening hield met een daling van 4,4 procent.

Vorig kwartaal vielen de cijfers vooral in de VS tegen, maar met een organisch stabiele omzetgroei deed het land het nu weer het best. Europa hield min of meer stand (-1%). Azië toonde bijzonder zwakke cijfers. In Azië zonder Japan daalde de organische groei wel met 6 procent, maar de verwachting was -9,25 procent. Bovendien was de achteruitgang vorig kwartaal veel forser (-11%). De grote negatieve verrassing was Japan met een duik van de organische omzetgroei van 28 procent (-10,7% verwacht). Japan was lange tijd de snelgroeiende regio door Chinese toeristen die daar goedkoper hun luxe-aankopen deden. Maar het herstel van de Japanse yen heeft de producten duurder gemaakt voor de Chinezen.

In de cruciale afdeling Leder & Modewaren viel de grootste ontgoocheling op te tekenen: de organische omzetgroei kreeg er een tik van 9 procent. De afdeling stond in 2024 voor 48,4 procent van de groepsomzet en 77,8 procent van de bedrijfswinst. Gelukkig deden de andere divisies het allemaal wat beter dan verwacht met Selective Retailing (keten van taksvrije winkels) als positieve uitschieter, met een organische omzettoename van 4 procent.

Na zes maanden bedraagt de omzet 39,81 miljard euro. Dat is 4,5 procent minder dan in de eerste helft van 2024. De recurrente bedrijfswinst (rebit) valt met 15 procent terug tot 9,01 miljard euro.

Conclusie

Het aandeel zit al ruim twee jaar in een dalende tendens. De voorbije maanden is er wel sprake van een uitbodeming. De zwakke cijfers van het tweede kwartaal leidden niet tot een nieuwe koersval. We denken dat de mindere gang van zaken in de koersen zit verrekend en de waarderingscorrectie achter de rug is. De vijf voorgaande jaren noteerde het aandeel gemiddeld 27 keer de winst (nu 22 keer), 6,4 keer de boekwaarde (nu 3,7) en 25,5 keer de vrije kasstroom (nu 16 keer). Vandaar de adviesverhoging, al is nog geen haast bij om al volop te kopen.

Advies: koopwaardig
Risico: laag
Rating: 1A
Koers: 492,85 euro
Ticker: MC FP
ISIN-code: FR0000121014
Markt: Euronext Parijs
Beurskapitalisatie: 246,6 miljard euro
K/w 2024: 22
Verwachte k/w 2025: 22
Koersverschil 12 maanden: -22%
Koersverschil sinds jaarbegin: -25%
Dividendrendement: 2,6%

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content