Beleggingstip van de week: Alibaba

© SOPA Images/LightRocket via Getty Images

De cloud en de internationale activiteiten zijn de belangrijkste groeimotoren van Alibaba.

Exact 100 procent. Dat is het verschil in return (koersevolutie + dividenden) over de voorbije vijf jaar tussen het Chinese Alibaba en het Amerikaanse Amazon. In dezelfde periode bracht een belegging in Amazon 52 procent op, versus -48 procent voor Alibaba.

Chinese aandelen waren geruime tijd hippe beleggingen, maar de voorbije jaren niet meer. Waren beleggers vier tot vijf jaar geleden bereid tot meer dan 30 maal de winst te betalen voor Alibaba, dan zakte dat getal in de loop van 2024 tot 10 keer en momenteel 11,5 keer. Nochtans is Alibaba niet gestopt met groeien. Het boekjaar 2020-2021 (afsluitdatum 31 maart) leverde een omzet van afgerond 106 miljard dollar op. Het meest recent afgesloten boekjaar 2024-2025 zo’n 137 miljard dollar. Toch verschrompelde de beurswaarde vanop een piek in het najaar van 2020 in de buurt van 700 miljard dollar tot vandaag 264 miljard dollar. Het was zelfs even 175 miljard dollar in 2024. De beursgang in september 2014 gebeurde tegen 68 dollar. Vandaag noteert het aandeel in de buurt van 110 dollar. Dat is dus geen geweldige opbrengst: slechts 5,1 procent gemiddeld per jaar.

Nochtans is Alibaba nog altijd de grootste e-commercespeler van China. Het fungeert als een soort van tussenpersoon met zijn platformen. Als de marktleider in China ondervindt Alibaba wel de gekrompen economische groei van het land en de verminderde toename van de koopkracht van de Chinezen. Dat betekent ook dat de concurrentie heviger is geworden met onder meer Tencent en JD.com. Maar het management heeft al langer aangegeven ook buiten China te willen groeien. Op basis van het meest recente kwartaalrapport bedroeg het aandeel van internationale activiteiten 14,2 procent van de groepsomzet. Op termijn zou het graag 50 procent van de omzet buiten China genereren.

Mee door de opkomst van artificiële intelligentie (AI) is cloudcomputing een sterke groeier (+18% in het meest recente kwartaal) in de groep en een van de belangrijkste activiteiten. Het afgelopen boekjaar leverde een omzet op van 137,3 miljard dollar (+6% op jaarbasis) met een winst per aandeel van 7,38 dollar (+5% op jaarbasis). De vrije kasstroom zakte tot 10,18 miljard dollar. In het laatste kwartaal van het afgelopen boekjaar zagen we een iets hogere omzetgroei van 7 procent tot 32,58 miljard dollar, met 9 procent groei voor de Chinese e-commerceactiviteiten, 18 procent voor de cloudactiviteiten en zelfs 22 procent voor de internationale activiteiten. De Smart Logistics-activiteiten (dochter van Cainiao) gingen 12 procent lager.

Er werd een jaardividend per aandeel van 1,05 dollar voorzien. Daarnaast koopt het financieel gezonde Alibaba agressief eigen aandelen in – het afgelopen boekjaar voor 11,9 miljard dollar. Tussen september 2023 en juni 2025 is het aantal uitstaande aandelen daardoor gezakt van 2,53 naar 2,31 miljard.

Conclusie

Analisten rekenen de komende jaren op een gematigde gemiddelde omzet- en winstgroei voor Alibaba, in lijn met de prestaties van de afgelopen jaren. De cloud en de internationale activiteiten zijn de belangrijkste groeimotoren. Bovendien is er ruimte om eigen aandelen te blijven inkopen. In het eerste kwartaal was er een spectaculaire koersopleving richting 150 dollar. Mede door de tarievenoorlog tussen Verenigde Staten en China is het aandeel sindsdien teruggevallen tot 110 dollar. Dat vinden we een mooi instapmoment tegen 11,5 keer de verwachte winst.

Advies: koopwaardig
Risico: hoog
Rating: 1C
Koers: 110,71 dollar
Ticker: BABA US
ISIN-code: US01609W1027
Markt: NYSE
Beurskapitalisatie: 264,1 miljard dollar
K/w 2025: 15
Verwachte k/w 2026: 11,5
Koersverschil 12 maanden: +48%
Koersverschil sinds jaarbegin: +31%
Dividendrendement: 0,9%
Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content