Met de cloud- en de internationale activiteiten als belangrijkste groeimotoren is het Alibaba-aandeel de voorbije maanden herontdekt.
We promoveerden dit Chinese steraandeel in juli tot ‘tip van de week’ en zowat drie maanden later staat het afgerond 70 procent hoger. Het is dus niet onlogisch dat Alibaba in de poppoll op Trends Beleggen Live tot weekwinnaar is gekroond. In juli verbaasden we ons over meerdere dingen rond dit Chinees aandeel, onder meer over het enorme verschil in return (koersprestatie + dividenden) met het Amerikaanse Amazon. Toen was het exact 100 procent. Nu is dat nog 70 procent. Het Amazon-aandeel staat ongeveer op hetzelfde niveau als begin dit jaar, terwijl het Alibaba-aandeel al meer dan verdubbeld (circa +120%) is. De inhaalbeweging is dus volop ingezet.
Waren beleggers vier tot vijf jaar geleden bereid tot meer dan 30 maal de winst te betalen voor Alibaba, dan zakte dat getal in de loop van 2024 tot 10 keer, en enkele maanden geleden was het nog steeds ‘slechts’ 11,5 keer.
Alibaba is de grootste e-commercespeler van China. Via zijn platformen biedt het zowel goederen als diensten aan. Als marktleider in China ondervindt Alibaba wel de gekrompen economische groei en de verminderde toename van de koopkracht in het land. Dat betekent ook dat de concurrentie met onder meer Tencent en JD.com heviger is geworden.
Het management zet daarom in op groei buiten China. Volgens het recentste kwartaalrapport leverden de internationale activiteiten 13,9 procent van de groepsomzet, met een groei van 19 procent op jaarbasis. Maar dezer dagen draait alles eigenlijk maar om één activiteit: door de opkomst van artificiële intelligentie (AI) is cloudcomputing een sterke groeier.
Sinds de publicatie van de eerstekwartaalcijfers van het boekjaar 2025-2026 (loopt tot 31/3 2026) is de koers van het aandeel fors beginnen oplopen. Sinds op 24 september voor 50 miljard dollar investeringen in AI zijn aangekondigd, gaat het nog harder.
Nochtans waren de kwartaalcijfers op zich verre van geweldig. In het afgelopen kwartaal was er 34,57 miljard dollar omzet, een stijging met ‘slechts’ 2 procent op jaarbasis. De aangepaste bedrijfskasstroom (ebitda) viel zelfs met 11 procent terug, tot 6,38 miljard dollar. Daardoor zakte de ebitda-marge van 21 naar 18 procent. De hoofdoorzaak is het zwakke consumentenvertrouwen, waardoor een prijzenoorlog woedt in de voedingssector. Extra kortingen moeten de klanten overtuigen, en daaraan moet ook marktleider Alibaba meedoen, om zijn marktaandeel te beschermen.
Het nettoresultaat steeg wel flink, met 76 procent, tot 5,92 miljard dollar. De winst per aandeel bedroeg 2,51 dollar (+82%). De winst per aandeel stijgt meer, omdat het financieel gezonde Alibaba al twee jaar agressief eigen aandelen inkoopt. In die twee jaar is het aantal uitstaande aandelen gezakt van 2,53 naar 2,31 miljard. De forse nettowinststijging heeft alles te maken met de gestegen Chinese beurs, waardoor Alibaba heel wat beursgenoteerde participaties in zijn portefeuille kon herwaarderen.
Conclusie
Met de cloud- en de internationale activiteiten als belangrijkste groeimotoren is het Alibaba-aandeel de voorbije maanden herontdekt. De winstverwachtingen voor het lopende boekjaar zijn echter nauwelijks opgetrokken, zodat het aandeel weer tegen 26 keer de verwachte winst voor het lopende boekjaar noteert. Voor een keer hadden we de timing volledig mee. Maar na die forse koersstijging zonder onmiddellijke verbetering van de winstverwachtingen verlagen we het advies.
Risico: hoog
Rating: 2C
Koers: 187,2 dollar
Ticker: BABA US
ISIN-code: US01609W1027
Markt: NYSE
Beurskapitalisatie: 446,1 miljard dollar
K/w 2025: 28
Verwachte k/w 2026: 26
Koersverschil 12 maanden: +62%
Koersverschil sinds jaarbegin: +122%
Dividendrendement: 0,6%