Groeilanden redden Unilever

© IMAGEGLOBE

De Brits-Nederlandse groep zag zijn omzet met 11% stijgen. Meer dan de helft van de omzet komt uit de groeilanden.

In tegenstelling tot concurrenten Danone en Procter & Gamble (P&G) hoeft Unilever niet uit te pakken met een winstwaarschuwing. Hoewel de Nederlanders het in Europa en de VS ook moeilijk hebben, wordt dit gecompenseerd door een benijdenswaardige positie in de groeilanden. Deze landen staan in voor 56% van de omzet van Unilever.

De omzet in de eerste jaarhelft klokte af op 25,4 miljard euro. Een stijging van 11,5% tegenover dezelfde periode vorig jaar, met dank aan de groeilanden waar de omzet met 11% steeg. In het tweede kwartaal vertraagde de groei wel merkbaar tegenover het eerste kwartaal en tegenover 2011.

De nettowinst per aandeel steeg met 6% tot 0,76 euro.

Ondanks de moeilijke situatie in Zuid-Europa en de hoge grondstofkosten bevestigde Unilever zijn vooruitzichten voor 2012, in tegenstelling tot concurrenten Danone en P&G die hun vooruitzichten aanpasten. Ondanks een stabiele winstmarge in de eerste jaarhelft, zal volgens analisten een betere tweede jaarhelft de winstmarge voor 2012 licht doen stijgen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content