Een jaar om te vergeten bij Van de Velde
De lingerieproducent werd vorig jaar ingehaald door de crisis. De resultaten leden onder de Europese crisis, de stijgende loonkosten in China, en een belangrijke waardevermindering.
Ondanks de moeilijke omstandigheden steeg de omzet vorig jaar met 1,1% tot 181,8 miljoen euro. Deze groei is echter volledig toe te wijzen aan de retailactiviteiten, die profiteerden van gunstige wisselkoersen (met name een zwakkere euro tegenover de dollar en het Britse pond), de volledige consolidatie van Rigby & Peller en de opening van nieuwe winkels op het Europees vasteland.
De historische – en meest winstgevende – activiteit van de groep, namelijk de ontwikkeling en grootdistributie van ondergoed, zag zijn omzet met 1% zakken. Daarbovenop kwam de brutowinstmarge onder druk door de stijging van de lonen in China (waar de productie gebeurt). De totale operationele winst zakte daarom met 13,7% tot 42,7 miljoen euro.
Van de Velde boekte ook een afschrijving van 8 miljoen euro op de goodwill van Andrés Sardá (een Spaans merk dat in 2008 werd gekocht). De nettowinst zakte daarom nog verder weg (-38%) naar 25,6 miljoen euro. Zonder eenmalige elementen zakte de winst per aandeel met 18,4% naar 2,52 euro.
Dankzij een zeer goede financiële gezondheid (eind 2012 had de groep 31,7 miljoen euro in kas) kan het dividend op 2,15 euro bruto per aandeel gehouden worden. Dit ondanks de moeilijke vooruitzichten voor 2013, waarin Van de Velde mikt op een gelijkaardige recurrent resultaat als in 2012.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier