De grootste 3 Chinese autoaandelen die Europa veroveren

De Polestar 5 performance GT van de Chinese holding Geely. © Sjoerd van der Wal/Getty Images
Sebastien Marien
Sebastien Marien Journalist bij Trends

Chinese automerken maken het de Franse en Duitse auto-industrie lastig met hun voordelige en goed uitgeruste elektrische auto’s. Deze drie Chinese aandelen zijn de grootste concurrenten voor onder meer Volkswagen AG en Stellantis.

1. BYD

Beurswaarde: omgerekend 110,32 miljard euro

Aangepaste jaarwinst per aandeel (EPS): 4,61 yuan

Verwachte koers-winstverhouding in 2025: 22,45

Build Your Dreams (BYD) is de grootste producent van elektrische auto’s ter wereld; dit jaar ging het Tesla in verkoopaantallen voorbij. Tel je ook de hybrides mee, dan verkoopt BYD 2,5 keer zoveel wagens als het bedrijf van Elon Musk. Tesla’s zwakkere verkoop speelt BYD in de kaart, terwijl het concern volop werkt aan zijn expansie in Europa.

Voordat BYD een autobouwer werd, startte het bedrijf in 1995 als batterijproducent. In 2003 ontstond de divisie BYD Auto, na de overname van een Chinese autofabrikant. Vanaf het eerste uur was het plan om de eigen batterijtechnologie toe te passen in auto’s, bussen en vrachtwagens.

Die verticale integratie vormt nog steeds de ruggengraat van BYD’s businessmodel. Andere bedrijfsonderdelen ontwikkelen de elektronica die in BYD‑auto’s wordt gebruikt. Bovendien levert BYD tal van componenten, waaronder batterijen, ook aan derden. Intussen staat BYD Auto op de voorgrond: sinds 2009 was de divisie al goed voor 50 procent van de jaaromzet; in 2023 zou dat 80 procent zijn.

Wereldwijd mag BYD dan wel de grootste verkoper van elektrische wagens zijn, maar met zijn verkoop in Europa bekleedt het pas de derde plaats van de Chinese merken met zijn marktaandeel van 1,03 procent, goed voor 70.500 registraties van nieuwe wagens. Toch mogen we verwachten dat BYD snel in die rangorde klimt, want BYD’s groei van de verkoop buiten China is nu de grootste prioriteit geworden. Analisten verwachten dat de verkoop buiten China volgend jaar voor het eerst meer dan de helft van de omzet zal vertegenwoordigen.

De BYD Seal is een antwoord op de Tesla Model 3. Beeld: John Keeble/Getty Images.

Een belangrijk aandeel in het succes is ook het tarief van 17 procent voor de import van auto’s in Europa. Chinese merken werden sinds vorig jaar aan invoerheffingen onderworpen als reactie op de agressieve subsidiecampagne van de Chinese overheid. Het tarief voor BYD-wagens is het laagste van alle Chinese autobedrijven, omdat het bedrijf al wagens assembleert in Europa. Naast zijn fabriek in Hongarije wil BYD een tweede fabriek bouwen op ons continent, afhankelijk van hoe de verkoop evolueert.

De groeiende verkoop in Europa moet de trage afzet in China, door felle concurrentie en een prijzenoorlog, opvangen. Daarom staat de koers van BYD onder druk. Sinds eind mei leverde het aandeel net geen 20 procent in, al resteert sinds de jaarstart nog steeds een groei van ongeveer 20 procent. BYD rapporteerde in 2024 een winst per aandeel (EPS) van 4,61 yuan; analisten voorzien een stijging tot 7,16 yuan in 2027. Van de 40 Bloomberg-analisten hanteren 35 een positief koopadvies.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

2. SAIC Motor Corp

Beurswaarde: omgerekend 22,64 miljard euro  

Aangepaste jaarwinst per aandeel (EPS): 0,14 yuan

Verwachte koers-winstverhouding in 2025: 15,38

Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) — in 1955 opgericht — is de grootste van de vier staatautobedrijven die China telt. SAIC schakelde in de jaren tachtig een versnelling hoger toen de eerste nog bestaande joint venture tussen een Chinees en een westers bedrijf werd afgesloten, namelijk tussen SAIC en Volkswagen. Volkswagen deelt hoogwaardige technologie met het bedrijf uit Sjanghai, dat meer concurrentiële auto’s uitbracht en de productie opschaalde. Daarnaast bouwt SAIC wagens van de Volkswagen-groep, die in de eerste plaats voor de Chinese markt zijn bestemd.

Een mijlpaal voor SAIC was de overname van zijn Chinese concurrent Nanjing, dat het van oorsprong Britse automerk MG Motor bezat. Onder de MG-naam bracht SAIC auto’s uit voor export. Net als vele andere Chinese merken kreeg ook SAIC een duw in de rug in de vorm van Chinese subsidies en in 2018 volgde een eerste elektrisch model. Met MG is SAIC een van de eerste Chinese merken dat zijn elektrische auto’s in Europa verkocht. MG zet vandaag in op een goede prijs-kwaliteitsverhouding, maar het heeft ook aandacht voor de sportieve roots van het merk dat in Oxford werd opgericht.

Twee jaar geleden kondigde SAIC een samenwerking met Audi aan, waarbij het zijn platform voor elektrische wagens met het Duitse merk deelt. Maar zo’n samenwerking is niet voldoende om te ontsnappen aan de Europese importheffingen op Chinese auto’s die sinds vorig jaar gelden. Het Chinese staatsbedrijf kreeg van alle Chinese merken de hoogste importheffing opgelegd, namelijk 37,6 procent. Dat is omdat SAIC volgens de Commissie geen medewerking heeft getoond in het antisubsidieonderzoek.

De MG S5. MG focus vooral op betaalbare gezinswagens. Beeld: David Zorrakino/Europa Press via Getty Images.

SAIC heeft onder de Chinese automakers het op een na grootste marktaandeel (2,37%) in Europa, met 162.153 registraties. De vraag is of SAIC die voorsprong kan behouden nu de concurrentie toeneemt en Europese autoriteiten aan hun marge knabbelen. Europa is nochtans de belangrijkste groeimotor voor het Sjanghaise bedrijf. De verkoop buiten China groeide met 20,25 procent in de jongste drie jaar, terwijl de omzet in China in die periode met 9,9 procent afnam. SAIC lijdt net als BYD onder de hevige concurrentiestrijd en prijzenoorlog in zijn thuismarkt. Het probeert antwoord te bieden door nieuwe merken te lanceren, met name een in samenwerking met het techbedrijf Huawei.

De winst per aandeel van SAIC is al enkele jaren in vrije val. In 2023 bedroeg die 1,23 yuan en vorig jaar 0,14 yuan. Het bedrijf wil in 2025 de EPS herstellen tot 1,07 yuan en in 2027 moet de winst per aandeel 1,49 yuan bedragen. Analisten hebben vertrouwen in de slaagkansen, want 22 van de 27 analisten geven SAIC een positief koopadvies.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

3. Geely Automobile Holdings

Beurswaarde: omgerekend 21,44 miljard euro  

Aangepaste jaarwinst per aandeel (EPS): 21,44 yuan

Verwachte koers-winstverhouding in 2025: 22,45

Geely kunt u zien als het Volkswagen uit China. Het heeft tal van automerken onder zijn vleugels. Bij ons zijn Volvo en Polestar het bekendst – Geely bezit 78,8 procent van de aandelen – maar de holding wil onze markt ook laten kennismaken met Lynk & Co en Zeekr. Europa is een belangrijke groeimarkt voor die merken, die al een vaste waarde zijn in China.

Geely werd in 1986 in de Chinese stad Hangzhou opgericht als een producent van onderdelen van koelkasten. De oprichter Li Shufu, momenteel de voorzitter van de raad van bestuur, startte het bedrijf door bij familie te lenen. Al in de beginjaren was Geely sterk in beweging. In 1994 maakte Geely motors en drie jaar later verschoof de focus naar de auto-industrie.

Lees ook: De Chinese wagens zijn hun tijd ver vooruit

Het Chinese bedrijf blies Volvo nieuw leven in na de overname van het bedrijf van Ford in 2008. Hoewel Volvo veel autonomie heeft in zijn bestuur, is er wel een innige samenwerking met de andere Geely-merken. Ze delen onder meer motoren en platformen voor elektrische wagens. Ze delen ook het merk Polestar, een submerk van Volvo dat sterk gericht is op technologie en sportiviteit met een eigenzinnig design. In 2024 verminderde Volvo zijn belang in Polestar van 48,3 procent tot 18 procent, door een verkoop aan Geely.

De Zeekr 001. Zeekr positioneert zich als een luxemerk. © VCG/VCG via Getty Images

Geely lijkt wel hét merk van de kruisbestuiving. In 2017 kreeg Geely een meerderheidsbelang in het sportwagenmerk Lotus en in 2018 begon het een joint venture rond het automerk Smart met de Mercedes-Benz-groep. Verder zijn er ook nauwe banden met Renault, want het deelt zijn platform voor elektrische auto’s met de Franse groep. Renault geeft het bedrijf uit Hangzhou dan weer de nodige connecties in overzeese markten. Geely investeerde bovendien in de Zuid-Koreaanse en Braziliaanse afdelingen van Renault.

Met zijn uitgebreide aanbod aan merken zet Geely in op een strategie van expansie, terwijl het zijn business ook steeds efficiënter wil maken door zijn dealernetwerk te vereenvoudigen en kennis en technologie tussen de merken onderling uit te wisselen. Hoewel veel concurrenten worstelen in de zeer concurrentiële automarkt en met de elektrificatie, heeft Geely mooie vooruitzichten volgens analisten. De EPS van 1,63 yuan in 2024 zal naar verwachting groeien tot 2,31 yuan in 2027. Het aandeel lijkt relatief goedkoop met een verwachte koers-winstverhouding van 11,14 in 2025. 47 van de 48 analisten die het aandeel volgen, geven een positief koopadvies.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Lees ook: De Magnificent Seven van China: de grootste 7 techaandelen die nu potten breken

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise