China remt Richemont af
De omzetcijfers van de tweede grootste luxe-groep ter wereld stuurden koude rillingen doorheen de sector. Richemont heeft een kruis moeten maken over zijn tweecijferige groei in China.
De omzet van de producent van horloges en juwelen klokte in het laatste kwartaal van 2012 af op 2,86 miljard euro. Dit is 9% meer dan een jaar geleden, maar komt wel lager uit dan de door analisten verwachte 2,91 miljard euro. Zonder rekening te houden met wisselkoerseffecten bleef de groei zelfs steken op 5%, wat de ontgoocheling nog groter maakt.
Vooral Zuid-Oost-Azië ontgoochelde met een stagnatie van de omzet. De groeiregio bij uitstek kende dus eind 2012 een stilstand, wat niet veel goeds belooft voor dit jaar. Richemont kon bovendien niet aangeven hoe de omzet in Azië de komende maanden zou evolueren.
Richement is niet de enige groep die eind 2012 een merkelijke vertraging in China liet optekenen. Yum Brands!, de grootste fastfoodketen in China, zag zijn omzet in de bestaande restaurants in het laatste kwartaal zelfs met 6% zakken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier