Carrefour lijdt onder zwakke real en peso
De tweede grootste distributiegroep ter wereld kwam met gemengde omzetcijfers voor het eerste kwartaal. De groei in Zuid-Amerika leed onder ongunstige wisselkoerseffecten, terwijl de omzet in Europa blijft dalen.
De totale omzet van Carrefour daalde met 1,6% tot 24,3 miljard euro (inclusief franchise-inkomsten). Aan constante wisselkoersen steeg de omzet met 0,6% dankzij een sterke prestatie van Zuid-Amerika. De omzet groeide er (organisch) met 14% en is nu goed voor 19% van de totale omzet. Door de daling van de Braziliaanse real en de Argentijnse peso zakte de omzet er in euro’s echter met 0,2%. Belangrijk om te melden is ook dat Argentinië de maatregel om de kleinhandelsprijzen te bevriezen verlengd heeft.
In Azië (China en Taiwan), goed voor 10% van de omzet, stagneerden de verkopen. Dit is echter beter dan de toestand in Europa. In Frankrijk (45% van de omzet) zakte de omzet met 0,7%. De ontgoochelende prestatie van de hypermarkten (-1,8%) kon niet gecompenseerd worden door de buurtwinkels (+3,6%). In de rest van Europa (België, Spanje, Italië) ging de omzet 3,5% achteruit door de aanhoudende recessie in het zuiden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier