BYD is ondergewaardeerd nu Tesla keldert: ‘Het kan in vier jaar de grootste automaker ter wereld worden’

Dit schip levert tot 7.000 BYD-wagens van China naar de haven van Zeebrugge. © Ji Haixin/VCG via Getty Images
Sebastien Marien
Sebastien Marien Journalist bij Trends

Het aandeel BYD is ondergewaardeerd. Het Chinese autobedrijf leverde vorig jaar 4,27 miljoen wagens af. Bij Tesla waren dat er 1,79 miljoen. Tesla ziet de verkoop in de eerste maanden van 2025 kelderen, terwijl BYD sneller groeit dan analisten hadden verwacht. Volgens analist Patrick Casselman, gespecialiseerd in de automarkt, kan BYD binnen vier jaar de grootste autoproducent ter wereld worden.

BYD kende een sterk begin van het jaar. Tijdens het eerste kwartaal van 2025 verkocht de Chinese autobouwer 58 procent meer wagens dan in dezelfde periode vorig jaar, maakte het bedrijf dinsdag bekend. In totaal leverde BYD in de eerste drie maanden 986.098 auto’s aan klanten. Daarvan waren er 416.388 volledig elektrisch en de overige hybride.

Met die verkoopcijfers presteert BYD veel beter dan zijn Amerikaanse concurrent Tesla. Die zag het voorbije kwartaal de leveringen van nieuwe wagens met 13 procent terugvallen, tot 336.681 stuks, blijkt uit cijfers die de autobouwer vorige woensdag bekendmaakte. Analisten die door Bloomberg waren gepolst, hadden gemiddeld gerekend op ruim 390.000 geleverde voertuigen in het eerste kwartaal.

Hakenkruizen

In China en Europa zijn de cijfers het slechtst. Vorige week meldde de autofederatie Febiac dat het aantal inschrijvingen van Tesla-wagens met 69 procent is gedaald in België. In maart 2025 zijn 958 nieuwe Tesla’s ingeschreven, tegenover 3.121 een jaar eerder. Het is het resultaat van een verkoop, die al sinds januari keldert

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Tesla raakt steeds meer in een negatieve spiraal door de politieke uitspattingen van zijn CEO, Elon Musk. Het merk lijdt niet alleen imagoschade in de Verenigde Staten. De jongste maanden zijn ook in Nederland showrooms beklad met hakenkruizen en brandden Tesla’s in de straten van Berlijn.

Daarnaast gaat Tesla gebukt onder de toenemende concurrentie van Chinese en Europese merken, die steeds betere elektrische modellen uitbrengen. Ondertussen blijft het bij Tesla op de Europese markt al jaren wachten op een nieuw model, stelt Patrick Casselman, analist bij BNP Paribas Fortis, vast.

BYD’s potentieel

Hij is ervan overtuigd dat de zwakke prestaties van Tesla in Europa en China sterk in het voordeel spelen van BYD. “In Europa staat BYD nog maar aan het begin van zijn groeipotentieel, en andere markten moet het bedrijf nog aanboren. In China, ’s werelds grootste automarkt, is het de koploper. Enkel de VS blijven een obstakel.

Toyota is de grootste producent van auto’s, met wereldwijd 10,8 miljoen verkochte wagens in 2024. Volkswagen is het nummer twee met 9 miljoen leveringen. “Maar in het tempo waarmee BYD groeit, kan het binnen vier jaar de grootste autoproducent ter wereld worden”, denkt Casselman. “Zelfs als zijn aanwezigheid op de Amerikaanse markt beperkt blijft. Kortom, BYD is ondergewaardeerd.”

Casselman is niet de enige analist die het grote potentieel van BYD erkent. Uit prognoses van analisten van Bloomberg blijkt dat BYD de komende jaren sterk zal groeien. De aangepaste winst per aandeel (EPS) van 13,84 Hongkongse dollar neemt toe tot 18,01 Hongkongse dollar in 2025 en 25,38 Hongkongse dollar in 2027.

‘De groei in Europa staat nog in zijn kinderschoenen, terwijl Tesla marktaandeel uit handen geeft’

Patrick Casselman, BNP Paribas Fortis

Casselman merkt ook op dat de verwachte koers-winstverhouding van 19,78 in 2025 relatief laag is, gezien de sterke groei van de autobouwer. Liefst 35 van de 40 Bloomberg-analisten die het aandeel volgen, geven een positief koopadvies. “De huidige waardering blijft laag in het licht van zijn superieure groei, die het nog lang kan volhouden. De groei in Europa staat nog in zijn kinderschoenen, terwijl Tesla marktaandeel uit handen geeft”, aldus Casselman.

Ondanks die interessante prognoses blijft BYD veel minder waard dan Tesla, ook na de enorme koersdaling van het bedrijf van Elon Musk. Tesla heeft een marktwaarde van 766 miljard dollar, terwijl BYD omgerekend 118 miljard dollar waard is.

Batterijproducent wordt automaker

BYD is in 1995 door de Chinese chemicus en ondernemer Wang Chuanfu opgericht als batterijproducent. Het bedrijf was succesvol, omdat het veel goedkopere batterijen produceerde dan zijn belangrijkste concurrenten uit Japan. BYD gebruikte een nieuw productieproces, dat meer op manueel werk leunde, vergeleken met de sterk geautomatiseerde processen van Japanse bedrijven. Daardoor waren de batterijen tot wel zesmaal goedkoper.

Na een beursnotering in 2002 nam BYD de Chinese automaker Qinchuan over en stapte het in de automarkt. Eerst bouwde het auto’s met een benzinemotor. Het duurde tot 2009 voordat het elektrische auto’s op de markt bracht. Het enorme rijbereik, de snellaadmogelijkheden en andere technologische ontwikkelingen vormen belangrijke troeven voor BYD.

De BYD Seagull is een elektrische hatchback die naar verwachting dit jaar naar Europa komt. Hij kost omgerekend 9.000 euro in China © BYD via Weibo

Onlangs heeft BYD een nieuw systeem van batterijen en laadpalen voor elektrische wagens ontwikkeld. Daarmee kan een batterij in ongeveer vijf minuten worden opgeladen, nagenoeg even lang als de tijd die nodig is om te tanken. De batterij gaat tot 470 kilometer mee. Het bedrijf ontwikkelt ook zelfrijdende systemen die vergelijkbaar zijn met Tesla’s Autopilot.

Autostad de grootte van Brugge

BYD timmert verder aan zijn internationale expansie. Vorig jaar verkocht het 72 procent meer voertuigen buiten China dan het jaar ervoor. De sterke prijs-kwaliteitsverhouding draagt bij aan dat succes. Het bedrijf uit Shenzhen heeft ook een bredere portfolio dan zijn grootste concurrent Tesla, die focust op luxewagens.

Voorts heeft BYD met zijn negen Chinese fabrieken een grotere productiecapaciteit om de expansie te realiseren. Alleen al in China kan het merk 5,8 miljoen auto’s per jaar bouwen. BYD breidt zich bovendien uit. In de Chinese stad Zhengzhou werkt het aan een autostad: een megacomplex op een terrein van 129 vierkante kilometer, bijna zo groot als de stad Brugge. BYD wil er niet alleen auto’s bouwen, maar ook eigen batterijen, halfgeleiders en andere componenten.

‘Tesla moest al meermaals zijn winstmarge verminderen. Ik verwacht dat BYD dit jaar zelfs een betere marge zal hebben’

Patrick Casselman, BNP Paribas Fortis

Het merk wil in een nieuwe fabriek in Hongarije auto’s produceren voor de Europese markt. Die ambitie hielp het bedrijf om van alle Chinese merken het laagste importtarief te bekomen in de Europese Unie. Volgens Casselman is dat een belangrijk voordeel.

Meer winst

Tesla heeft wel een belangrijk voordeel ten opzichte van zijn Chinese concurrent: het maakt netto nog steeds meer winst dan BYD. Vorig jaar steeg de nettowinst van BYD met een derde, tot 5,55 miljard dollar, meer dan analisten hadden verwacht. Voor Tesla kwam de nettowinst uit op ruim 7 miljard dollar, een daling van 53 procent ten opzichte van 2023.

Casselman verwacht daarom dat BYD Tesla dit jaar zal inhalen op het gebied van winstgevendheid. “Tesla moest al meermaals zijn winstmarge in negatieve zin bijstellen. De marge van 15 procent van enkele jaren geleden is onder 10 procent gezakt. Dat komt dichter in de buurt van de 6 procent winstmarge van BYD. Ik verwacht dat BYD dit jaar zelfs een betere marge zal hebben dan Tesla.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content