Voorraadcorrectie is toch niet voorbij voor Melexis
Op langere termijn blijft Melexis goed gepositioneerd om op structureel gunstige trends in te spelen, maar het bedrijf moet deze voorraadcorrectie even ondergaan.
Deze zomer maakte Melexis zich nog sterk dat de voorraadcorrectie bij de klanten in de autosector zo goed als voorbij was. Daarbij werd de omzetprognose van 1 miljard euro herhaald, net als een operationele marge van minstens 25 procent. Bij de presentatie van de cijfers van het derde kwartaal blijkt dat die verwachtingen niet langer haalbaar zijn. De situatie op de automarkt is de voorbije maanden verslechterd.
In het derde kwartaal bleef de omzet (247,9 miljoen euro) nagenoeg vlak op jaarbasis (-0,3%) en op kwartaalbasis (+0,9%). De ebit-marge lag met 25,9 procent wel een stuk onder het niveau van vorig jaar (28,6%). Ook tegenover het tweede kwartaal (26,2%) was er een achteruitgang. Netto bleef er 10 procent minder over dan een jaar eerder. Na drie kwartalen in 2024 ligt de omzet met 735,4 miljoen euro 3 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De ebit-marge kwam met 26,1 procent bijna 2 procent lager uit dan een jaar eerder.
Melexis verdiende tussen januari en september 3,79 euro per aandeel of 4 procent minder dan in 2023. Volkswagen, Stellantis, Mercedes en BMW hebben af te rekenen met hoge kosten voor investeringen in elektrisch rijden. Die betalen zich voorlopig onvoldoende terug.
De zwakke Chinese markt is een tegenvaller voor westerse constructeurs die er een belangrijk deel van hun omzet genereren. Voor Volkswagen is dat bijna een derde. De Duitse fabrikant kondigde de sluiting van drie fabrieken aan. Amerikaanse producenten zijn er niet beter aan toe en de dealernetwerken kampen met hoge onverkochte voorraden, waardoor de constructeurs hun productie verlagen.
De Europese Commissie plant invoerheffingen op Chinese wagens om de Europese constructeurs te beschermen. Het argument is dat de constructeurs hun modellen ontwikkelen met oneerlijke staatssteun en daardoor met lage prijzen kunnen uitpakken.
Dat is allemaal geen goed nieuws voor Melexis. Tijdens de coronapandemie was er nog een tekort aan halfgeleiders. Toen die weer beschikbaar kwamen, werden de voorraden weer aangevuld. Een deel daarvan wordt nu weer afgebouwd. Constructeurs willen het boekjaar afsluiten met zo weinig mogelijk voorraden op de balans.
Voor het lopende vierde kwartaal mikt Melexis op een omzet tussen 200 en 210 miljoen euro. Dat impliceert een jaaromzet tussen 935 en 945 miljoen euro, wat een vrij forse bijstelling is komende van 1 miljard euro. Ook de margeprognose werd bijgesteld naar minstens 24 procent. Melexis maakt zich sterk dat de dip maar tijdelijk is en dat de autoproductie in 2025 weer zal aantrekken. De halfgeleiderontwerper hoopt vooral in China marktaandeel te veroveren.
Melexis keerde in oktober een tussentijds dividend van 1,3 euro uit. In principe volgt het slotdividend in mei. Over het boekjaar 2023 kregen de aandeelhouders 3,7 euro. De cashpositie daalde naar 34,7 miljoen euro en daar stond een langetermijnschuld van 187,6 miljoen euro tegenover. Melexis had na het derde kwartaal nog voor 252,4 miljoen euro aan voorraden op de balans staan.
Conclusie
Melexis is een cyclisch bedrijf. Dat type aandelen wordt het best op de bodem van een cyclus gekocht. Op langere termijn blijft Melexis goed gepositioneerd om op structureel gunstige trends in te spelen, maar het bedrijf moet deze voorraadcorrectie even ondergaan. Er zit al heel wat pessimisme in de koers verrekend en tegen 12 keer de winst en een brutorendement van meer dan 6 procent is de waardering aantrekkelijk. Hoewel we niet verwachten dat het aandeel op korte termijn weer richting de koersniveaus van deze zomer zal evolueren, is een eerste positie weer verantwoord.
Advies: kopen
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Koers: 59,50
Ticker: MELE BB
ISIN-code: BE0165385973
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 2,4 miljard
K/w 2023: 11,6
Verwachte k/w 2024: 12,4
Koersverschil 12 maanden: -14%
Koersverschil sinds jaarbegin: -33.6%
Dividendrendement: 4,5%
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier