Transitie CMB.Tech op schema
Euronav gaat sinds 1 oktober verder onder de nieuwe naam CMB.Tech. Het was het symbolische slot van de transitie van de olietankerrederij naar de leidinggevende speler in duurzame scheepvaart.
Onlangs dook voor CMB een vervelende angel op omtrent de deal die in 2023 werd gesloten met Frontline om het meerderheidsbelang in Euronav te verkrijgen. Het Brusselse Hof van Beroep oordeelde in september dat een cruciaal onderdeel van die deal, de verkoop voor 2,35 miljard dollar van 24 very large crude carriers of VLCC-olietankers van Euronav aan Frontline, gebeurde zonder betrokkenheid van Euronav. Bijgevolg oordeelde het Hof dat de onderhandelde prijs hoger had moeten liggen. De extra waarde voor de Euronav-aandeelhouders werd door het Hof op 0,52 dollar per aandeel begroot. Daarop besliste de Belgische FSMA dat een aanpassing aangewezen was van het eerdere bod van CMB op de aandelen Euronav die het nog niet bezat.
CMB heropende op 23 oktober een nieuw openbaar bod dat loopt tot 21 november. De aangepaste prijs bedraagt 12,66 dollar per aandeel, een cijfer dat ook rekening houdt met de uitkering van 6,29 dollar per aandeel aan dividenden sindsdien. De aandeelhouders die ingingen op het eerste bod ontvingen de extra vergoeding van 0,52 dollar per aandeel. Op het moment van de aankondiging noteerde het aandeel rond 16 dollar per aandeel, maar intussen viel de koers terug tot 12,75 dollar.
CMB.Tech maakt volop werk van de transitie naar een duurzame scheepvaartgroep. Eind 2024 zal de vloot 115 schepen omvatten. Op basis van een fors investeringsprogramma van 2,5 miljard dollar zal de vloot tegen eind 2025 uitgroeien tot 134 schepen en tegen eind 2026 tot 156 schepen.
Momenteel beschikt de groep over 37 olietankers (VLCC’s en Suezmax-schepen) met 8 tankers in bestelling. De grootste groeier de komende jaren wordt de divisie van drogebulkschepen met 9 schepen in gebruik en 21 in bestelling. Daarnaast zijn er 4 containerschepen (1 in bestelling), 6 chemicaliën tankers (4 in bestelling) en 54 schepen actief in offshore wind (12 in bestelling).
Het verhuurorderboek bedroeg op 30 september 2,06 miljard dollar (onveranderd tegenover 30 juni). Ongeveer de helft daarvan is voor de verhuur van de containerschepen en chemicaliëntankers, die nagenoeg volledig via langetermijncontracten worden verhuurd.
De omzet in het derde kwartaalt daalde tegenover het derde kwartaal van vorig jaar met 20,3 procent tot 221,8 miljoen dollar. De recurrente bedrijfskasstroom of rebitda zakte met 15,5 procent tot 177,1 miljoen. Inclusief 61,4 miljoen dollar meerwaarden op de verkoop van schepen bedroeg de nettowinst 98,1 miljoen dollar (114,6 miljoen dollar vorig jaar, -14,4%), of 0,49 dollar per aandeel (0,31 dollar per aandeel verwacht).
De gemiddelde dagverhuurtarieven voor de VLCC- en Suezmax-olietankers bedroegen respectievelijk 39.700 dollar en 37.200 dollar, ruim boven het tienjarig gemiddelde voor het derde kwartaal van 21.469 dollar en 23.384 dollar.
De vooruitzichten voor de vraag in het vierde kwartaal en voor 2025 zijn positief, maar op basis van een verhoogd orderboek bij de Suezmax-schepen is het beeld vanaf 2026 genuanceerder. Voor het drogebulkvervoer bedroeg het daggemiddelde 31.271 dollar. Ondanks de economische onzekerheden blijft de vraag- en aanbodsituatie gunstig.
Conclusie
Het aandeel van CMB.Tech zakte de voorbije weken vrij fors, richting het niveau van het hernieuwde openbaar bod door CMB. Er werd geen kwartaaldividend aangekondigd. Het heeft een tijd geduurd, maar de koersterugval is voldoende voor een adviesverhoging.
Advies: houden/afwachten
Risico: gemiddeld
Rating: 2B
Koers: 11,94 euro
Ticker: CMBT BB
ISIN-code: BE0003816338
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 2,64 miljard euro
K/w 2023: 3
Verwachte k/w 2024: 10
Koersverschil 12 maanden: -26%
Koersverschil sinds jaarbegin: -24%
Dividendrendement: 6,2%
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier