Staci redt meubelen nog niet bij bpostgroup
Een lage waardering vrijwaart een aandeel nog niet van stevige klappen. Kijk maar naar bpostgroup. Beleggers betaalden afgelopen zomer nog maar drie keer de bedrijfswinst, maar na de publicatie van de jongste kwartaalcijfers willen ze zelfs nog maar twee keer de bedrijfswinst betalen. Bij een koers van nog maar 2,1 euro is de marktkapitalisatie verschrompeld tot 426 miljoen euro, terwijl het management voor dit jaar een aangepaste bedrijfswinst van 205 à 230 miljoen euro verwacht. Een dergelijke bedrijfswinst zou moeten uitmonden in een winst van ongeveer 0,5 euro per aandeel. De koers-winstverhouding bedraagt dus amper 4, wat een diep wantrouwen van de beleggers in de toekomstige resultaten verraadt. Zolang het management de trendmatige daling van de winst niet kan stuiten, blijft koersherstel moeilijk.
De bekendmaking van de resultaten van het derde kwartaal begin deze maand leverde een nieuwe koersduik op. Het derde kwartaal is traditioneel het zwakste, maar ondanks de bevestiging van de jaarvooruitzichten schrokken de beleggers van de verliescijfers in de Last Mile-divisie, die de bezorging van post en pakjes in België en Nederland verzorgt. Het is de eerste keer dat die historische activiteit van bpost een kwartaal afsloot met een bedrijfsverlies. Het verlies van het gesubsidieerde krantencontract is daar niet vreemd aan. Prijsverhogingen en efficiëntiewinsten konden de verdere daling van de klassieke postvolumes onvoldoende compenseren. De combinatie van dalende volumes en de automatische indexering van een grote loonmassa blijft moeilijk om te verteren.
Bpost verscheepte in het derde kwartaal bijna 9 procent meer pakjes, maar op de competitieve pakjesmarkt valt onvoldoende winst te rapen om het bloeden in de historische activiteiten te compenseren. Over 2024 verwacht het management nog een bedrijfswinstmarge van 5 tot 7 procent in de Last Mile-divisie. Die levert wel nog altijd de grootste bijdrage aan de groepswinst. Dat impliceert ook dat het groepsresultaat kwetsbaar blijft voor een verdere winstdaling in die divisie.
Om het tijd te keren, richt bpost de pijlen op logistieke dienstverlening aan bedrijven. De recente overname van het Franse Staci past in die strategische bijsturing. De omzet van de divisie steeg afgelopen kwartaal met 30 procent dankzij de integratie van Staci, dat vanaf augustus 11,3 miljoen euro bijdroeg aan de bedrijfswinst. Dat komt niets te vroeg, want de winstgevendheid van de divisie blijft zwaar onder druk staan door de slechte gang van zaken bij de Amerikaanse dochter Radial. Op een markt met overcapaciteit moet Radial toegeven op de prijzen om de daling van het marktaandeel te beperken. Voorlopig slaagt Radial er niet in de omzet te stabiliseren in de VS. Over 2024 verwacht het management een bedrijfswinstmarge van 2 à 4 procent in deze divisie. Ook Radial zou nipt winstgevend moeten blijven.
Ook de derde divisie, het internationale pakjesverkeer, heeft het niet onder de markt, met een omzetdaling van 3 procent en een winstdaling in het derde kwartaal van 23 procent. Het zorgenkindje heet hier Landmark, dat nog niet kan herstellen van het verlies van Amazon als grootste klant.
Conclusie
De beleggers schrokken omdat de historische activiteiten voor het eerst in het rood doken in het derde kwartaal. De winstverwachtingen over heel 2024 werden wel bevestigd. De waardering van het aandeel is er laag, maar beleggers willen eerst de trendmatige winstdaling onder controle zien. De nieuwe winstbijdrage van Staci is onvoldoende om het bloeden elders te compenseren. Het advies blijft ‘houden’.
Koers: 2,1 euro
Ticker: BPOST
ISIN-code: BE0974268972
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 430 miljoen euro
K/w 2023: 6
Verwachte k/w 2024: 5
Koersverschil 12 maanden: -57%
Koersverschil sinds jaarbegin: -56%
Dividendrendement: 3,5%
Advies: houden
Risico: gemiddeld
Rating: 2B
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier