Omzetdruk bij Van de Velde sleept aan

De omzetevolutie laat beleggers op hun honger zitten.

Van de Velde stelt het geduld van beleggers op de proef. Om de beurskoers nieuw leven in te blazen moet de lingerieproducent aanknopen met een stijging van de omzet, maar de verkoop blijft kwakkelen. Dit jaar zal de omzet voor het tweede rij op jaar dalen. “We zijn niet tevreden met onze omzetevolutie. We doen er alles aan om het tij te keren, maar de hele modesector heeft het moeilijk. Of dat conjunctureel of structureel is, dat doet er niet toe, we moeten groeien”, zegt Yvan Jansen, sinds april de voorzitter van de raad van bestuur.

In de eerste helft van dit jaar daalde de vergelijkbare omzet met 3,5 procent. Vooral de verkoop van badmode bleef onder de verwachtingen, deels als gevolg van hoge voorraden bij de klanten na de relatief slechte zomer van vorig jaar, en deels omdat het assortiment niet helemaal voldeed aan de wensen van de klant. Dankzij het mooiere weer van de jongste maanden lopen de voorverkopen intussen een stuk beter.

Ook de verkoop in de VS was een spelbreker in de omzetcijfers. Door zeer hoge importheffingen uit China besliste Van de Velde het aanbod op de Amerikaanse markt in april en mei te beperken. Die handelsbelemmeringen zijn intussen van de baan en de grote Amerikaanse markt blijft voor Van de Velde van strategische belang.

De omzetdaling verbergt een tweespalt in de verkoopkanalen. De rechtstreekse verkoop aan de consument, online en via de eigen winkels, steeg met 5 procent, met dank aan geografische expansie en geslaagde digitale campagnes. De verkoop via de retailpartners blijft echter onder druk staan met een omzetdaling van 6,5 procent. Daar zit het slechte badmodeseizoen voor veel tussen, maar vooral de kleinere boetieks hebben het moeilijk. Bij gebrek aan opvolging daalt ook het aantal kleinere boetieks gestaag. Van de Velde blijft inzetten op beide kanalen. De groei zit in de directe verkoop, maar driekwart van de omzet wordt nog altijd verdiend via de retailpartners. Bovendien is de sterkte van Van de Velde, het pasmoment in het pashokje, moeilijk digitaal te vervangen. Een opsteker is dat de verkoop van lingerie, in tegenstelling tot de badmode, per saldo wel een omzetgroei liet optekenen.

Voor de tweede helft van het jaar blijft het management behoedzaam, ondanks de tekenen van herstel in het tweede kwartaal. De omzet zal in de tweede helft van het jaar op hetzelfde niveau liggen als dezelfde periode vorig jaar, ongeveer 90 miljoen euro. Dat is echter onvoldoende om het achterstand van de eerste jaarhelft dicht te fietsen. De omzet over heel 2025 zal dus lager liggen dan in 2024.

De omzetdaling sijpelt ook stevig door tot de onderste lijn. De bedrijfswinst daalt met 12 procent, wat ook te wijten is aan verhoogde marketinginspanningen voor de herlancering van het merk Sarda. De verkoop van dat merk zit sterk in de lift, maar het aandeel in de totale omzet is nog te klein om al een noemenswaardig verschil te maken. De nettowinst daalde met 20 procent, onder meer omdat de kaspositie en de rente-inkomsten op deze kaspositie daalden. De balans blijft traditioneel ijzersterk.

Conclusie

De omzetevolutie laat beleggers op hun honger zitten. Deze keer lag een haperende verkoop van badmode en het tariefbeleid van Trump aan de basis van de omzetdaling. Van de Velde heeft echter met sterke merken en met een verdere vernieuwing van het assortiment voldoende troeven om de omzet opnieuw de juiste richting in te duwen. We geven het bedrijf nog het voordeel van de twijfel. De waardering blijft intussen met een koers-winstverhouding van 15 fair. We behouden het koopadvies.


Advies:
kopen
Risico: gemiddeld
Rating: 1B

Koers: 32,4 euro
Ticker: VAN:BB
ISIN-code: BE0003839561
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 414 miljoen euro
K/w 2024: 13
Verwachte k/w 2025: 15
Koersverschil 12 maanden: +10%
Koersverschil sinds jaarbegin: -2%
Dividendrendement: 7,5%

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise