Omzet van Van de Velde hapert

William Van de Velde
William Van de Velde © Katrijn Van Giel

De retailpartners kampen nog met hoge voorraden na een moeilijk 2022, maar vanaf de tweede helft van dit jaar zouden de bestellingen beterschap moeten vertonen.

De beurskoers van het lingeriebedrijf Van de Velde beweegt al een tijdje zijwaarts. Het aandeel krabbelde overeind na de coronadip, maar trappelde sinds midden 2022 ter plaatse. Aan de basis ligt een weerbarstig consumentenvertrouwen, die de verkoop aan de ketting houdt. Van de Velde zag de omzet vorig jaar zowat stagneren op 211 miljoen euro, bij een daling van de nettowinst met 8,7 procent. Om de koers nieuw leven in te blazen is dus een aantrekkende omzet nodig, wat ook de winst opnieuw hoger kan stuwen.

De omzetstagnatie in 2023 is een tegenvaller, omdat de omzet in de eerste helft van 2023 nog met ruim 4 procent steeg. Die stijging was echter te danken aan een krachtig herstel van de badmode in het spoor van de reislust die de consument etaleerde. De tweede jaarhelft is traditioneel verstoken van badmodeverkoop, met als resultaat een lichte daling van de omzet. Vooral de verkoop aan de retailpartners, het belangrijkste omzetkanaal, bleef achter. “Onze retailpartners werden verrast door de daling van het consumentenvertrouwen in 2022, met als resultaat een te hoge opbouw van voorraden, ook omdat het winkelverkeer maar langzaam herstelde in 2023. Die voorraadopbouw zagen we op heel de modemarkt. Nu zien we een lichte verbetering, wat zich vanaf de tweede helft van dit jaar zou moeten vertalen in een herstel van de bestellingen door onze retailpartners”, zegt CEO Karel Verlinde.

De verkoop via de eigen winkelketens en de eigen webshops hield wel mooi stand en steegs zelfs met 10,6 procent vorig jaar. Die verkoopkanalen zorgen voor ongeveer een vierde van de omzet. “Die omzetstijging toont aan dat onze omnichannelstrategie werkt. Het pashokje blijft voor onze klanten het moment van de waarheid”, zegt Verlinde.

Van de Velde biedt beleggers een aantrekkelijk dividendrendement van 7 procent.

Het bedrijf gaf geen concrete omzetverwachtingen voor 2024, maar kondigde wel een herlancering van het merk Andres Sarda aan onder de verkorte naam Sarda. Van de Velde nam het Spaanse merk in 2008 over als derde vlaggenschip, naast de merken Prima Donna en Marie Jo. “Met Sarda willen we aansluiting vinden bij de doelgroep van actieve vrouwen die een modestatement willen maken via eenvoudige lingerie die de natuurlijk vorm van het lichaam volgt”, zegt marketingdirecteur Céline Soto Perez. Het bedrijf wil op die manier kannibalisme met de andere eigen merken vermijden. Sarda moet de volgende vijf jaar groeien tot een significant deel van de omzet. Er wordt een marketingbudget van ongeveer 2 miljoen euro uitgetrokken om het merk in de markt te zetten.

Hoewel de omzet stabiel bleef in 2023, daalde de vergelijkbare bedrijfscashflow met 2,3 procent. De impact van de stijging van de loon- en grondstofkosten en van de lagere verkochte volumes werd grotendeels gecompenseerd met prijsverhogingen en een goede kostenbeheersing. De nettowinst daalde met 8,7 procent, wat vooral te wijten is aan een verlies van 2,3 miljoen euro op de participatie van 26,6 procent in Top Form, dat kampt met een moeilijke verkoop op de Amerikaanse markt.

De balans van Van de Velde blijft ijzersterk en de cashflow laat toe om het dividend met 5,5 procent te verhogen tot 2,4 euro per aandeel. Er wordt ook een nieuw inkoopprogramma van eigen aandelen opgestart ter waarde van 15 miljoen euro.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Conclusie

Een stagnerende omzet houdt de koers aan de ketting. De retailpartners kampen nog met hoge voorraden na een moeilijk 2022, maar vanaf de tweede helft van dit jaar zouden de bestellingen beterschap moeten vertonen. Intussen kan Van de Velde de beleggers een royaal brutodividendrendement van 7 procent aanbieden. We behouden het koopadvies.

Advies: kopen

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Koers: 34 euro

Ticker: VAN:BB

ISIN-code: BE0003839561

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 452 miljoen euro

K/w 2023: 13

Verwachte k/w 2023: 13

Koersverschil 12 maanden: -4%

Koersverschil sinds jaarbegin: -1%

Dividendrendement: 7%

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content