Nieuwkomer EnergyVision is geen koopje

© BELGA

Met EnergyVision is er voor het eerst in vier jaar een nieuwkomer op Euronext Brussel. EnergyVision is bij de particulier het meest bekend als het bedrijf dat zonnepanelen op het dak komt installeren en dan elektriciteit levert tegen een bepaalde prijs. Toch is dat niet de grootste omzetmaker.

De onderneming verdeelt haar bezigheden in vier grote afdelingen. De belangrijkste activiteit is EPC Activity. Dat is de bouw van zonnepanelen-installaties en de levering van elektriciteit voor zakenklanten. Het segment betekende 77,3 procent van de omzet van bijna 100 miljoen euro omzet in 2024, en 42,8 procent van de bedrijfskasstroom (ebitda) van vorig jaar (26,9 miljoen euro). De grootste klant is Aster, een coöperatie voor Vlaamse sociale huisvesting met 180.000 woningen. Het contract werd in 2022 getekend, en zou 400 miljoen euro omzet kunnen opleveren.

De zonnepanelen voor de particulieren zitten in de afdeling Asset-Based Energy. Die leverde vorig jaar 14,5 procent van de omzet en 52 procent van de ebitda. Eind maart 2025 had EnergyVision 10.600 huishoudens en commerciële klanten. De elektriciteit die niet door de huishoudens wordt gebruikt, verkoopt EnergyVision via het net. In dat segment zit ook de opbrengst van groene certificaten, in 2024 goed voor bijna 12 procent van de omzet.

Een derde belangrijk segment is Assed-Based Mobility. Dat zijn laadpalen voor elektrische wagens. Het betekende 4,4 procent van de omzet en 5,4 procent van de ebitda in 2024. De laatste activiteit van de onderneming is Non-Asset-Based Energy. Dat is de levering van elektriciteit en gas aan particuliere en zakenklanten. Het segment betekende 3,8 procent van de omzet en was verlieslatend in 2024.

EnergyVision is actief in België, China en Marokko. De onderneming werd groot met EPC Activity, vooral in China. Maar dat land is niet langer de strategische focus. Dat wordt België. Daar groeide de omzet vorig jaar met een derde. België was goed voor 47 miljoen euro van de geconsolideerde omzet van 99 miljoen euro. China leverde vorig jaar 41 miljoen euro, een daling met bijna 40 procent. Marokko was goed voor 12 miljoen euro van de geconsolideerde omzet.

De omzet van de beursnieuwkomer moet binnen drie tot vijf jaar “minstens” maal drie gaan, belooft het prospectus. Ook de ebitda moet mee klimmen, en in lijn blijven met de voorbije jaren in procenten (20% in 2023 en 27% in 2024). Een lichte procentuele groei wordt de volgende jaren verwacht. De groei moet vooral komen via de zonnepanelen op de daken van de particulieren en de laadpalen.

EnergyVision mikt in een eerste fase op 4,75 miljoen nieuwe aandelen. Afhankelijk van het succes kan dat aantal in twee fases verhogen tot een totaal van bijna 6,3 miljoen nieuwe aandelen. Het totale aantal aandelen zou dan klimmen naar ruim 63 miljoen. Toch betekent het niet dat bijna een tiende van de aandelen al meteen vrij verhandelbaar wordt op de beurs. Enkele van de bestaande aandeelhouders koopt voor 11 miljoen euro nieuwe aandelen. Het investeringsvehikel van Marc Coucke, Alychlo, betaalt 7,5 miljoen euro voor nieuwe aandelen.

De netto opbrengst aan de prijs in het midden van de vork zou 43,1 miljoen euro zijn, indien enkel de 4,75 miljoen nieuwe aandelen volledig worden geplaatst. Bij een volledige plaatsing van alle nieuwe aandelen, bedraagt de netto opbrengst 58,65 miljoen euro. De begeleidende financiële partijen zijn KBC Securities, Berenberg Gossler & Co, en Bank Degroof/Petercam.

EnergyVision wordt gecontroleerd door de bv MDM Holding en is in handen van de drie oprichters van de vennootschap: de CEO Maarten Michielssens (42), Koen Decourt (37) en de ex-topatleet Hassan Mourhit (43). De tweede grootste individuele eigenaar is Alychlo. Voor de drie oprichters van MDM Holding geldt een sperperiode van 1.000 dagen. Voor de andere bestaande aandeelhouders is de termijn 540 kalenderdagen.

Conclusie

EnergyVision mikt de komende jaren op een forse omzet- en winstgroei dankzij de zonnepanelen en de laadpalen. In tegenstelling tot de voorgaande jaren, waarin de omzet en de ebitda eerder stagneerden. Dat is ook nodig, want de beursnieuwkomer wordt gewaardeerd op 600 tot 725 miljoen euro in functie van de intekenprijs van 9,5 tot 11,5 euro per aandeel. Dat is een pittige waardering en dan moeten de groeiverwachtingen nog worden waargemaakt. De geschiedenis leert dat beursnieuwkomers in de periode na de beursintroductie vaak lager gaan noteren dan de koers bij de beursgang. Dat zou hier ook kunnen gebeuren. We zouden niet intekenen. We achten de kans groot dat het aandeel nog onder 10 euro zal noteren in de komende maanden.

Advies: niet intekenen
Risico: hoog
Rating: 3C

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content