Licht omzetherstel op til bij Van de Velde
Op korte termijn was het weer spelbreker, op langere termijn moet het bedrijf zich weten aan te passen aan het veranderende koopgedrag van de consument.
Het relatief slechte weer in de eerste helft van dit jaar zette ook de lingerieproducent Van de Velde een pad in de korf. Niet alleen de verkoop van badmode leed onder het gebrek aan zon en warmte, ook een lagere trafiek in de winkelstraten woog op de lingerieverkoop. De vergelijkbare omzet daalde met 5,1 procent in de eerste helft van het jaar. “De hele modesector heeft een moeilijk seizoen achter de rug, maar we hebben onze marktpositie kunnen verbeteren. In Duitsland was Prima Donna het best verkochte merk bij onze onafhankelijke retailpartners”, zegt CEO Karel Verlinde.
Behalve met de onvoorspelbare kapriolen van het weer, kampt de modesector ook met een aantal structurele veranderingen. Consumenten ruilen steeds meer een winkelbezoek in voor een online-aankoop, zo merkt ook Van de Velde. Ondanks de dalende groepsomzet steeg de directe verkoop aan de klant met 11 procent, vooral dankzij een stijgende onlineverkoop. Dat veranderende shopgedrag plaatst Van de Velde voor een stevig uitdaging. Het grootste deel van de omzet wordt nog verdiend in de winkels van de onafhankelijke retailpartners, waar Van de Velde zijn sterkste troef, het pasmoment in het pashokje, het best kan uitspelen. Online gelden er andere wetten om bezoekersaantallen om te zetten in verkoopcijfers. De stijgende onlineverkoop toont aan dat Van de Velde de digitale boot niet mist.
“De herkenbaarheid van een merk is in dit nieuwe landschap veel belangrijker geworden. Daarnaast moeten we ons vakmanschap in de winkel aanvullen met onlinekennis. Beide kanalen zullen naast elkaar blijven bestaan, dus moeten we de verkoop via beide kanalen in de vingers hebben. De eindbestemming is om weer aan te knopen met onze historische omzetgroei”, zegt Karel Verlinde, die een betere verkoop in de tweede helft van het jaar verwacht. “We zien een stabilisatie van de lingerieverkoop. Het zal hard werken worden voor een lichte omzetgroei, maar de tweede helft van 2024 zal een stuk beter zijn dan de tweede helft van 2023.”
De haperende omzet laat zich ook in de winstcijfers voelen. De vergelijkbare bedrijfscashflow daalt met 15 procent en de nettowinst laat 10,6 procent liggen, vooral als gevolg van lagere volumes bij eenzelfde kostenstructuur. De winstmarges blijven relatief sterk, maar winstherstel is pas mogelijk als Van de Velde eerst werk maakt van omzetherstel. Ook extra marketingkosten en een stijging van de lonen, nog in het spoor van de inflatiegolf van de voorbije jaren, wogen op de winstgevendheid. Winststeun kwam er van een beter resultaat bij de dochteronderneming Topform en hogere rentevoeten op de kaspositie die eind juni, na de uitkering van het dividend, nog ruim 50 miljoen euro bedroeg. Ondanks de daling van de omzet en de winst kon Van de Velde de cashflow en de kaspositie goed verdedigen, dankzij een strikt voorraadbeheer. Ook de balans blijft naar goede gewoonte ijzersterk, waarbij liefst 79 procent van het balanstotaal bestaat uit eigen vermogen.
Conclusie
Van de Velde heeft het moeilijk om de omzet op peil te houden. Op korte termijn was het weer spelbreker, op langere termijn moet het bedrijf zich weten aan te passen aan het veranderende koopgedrag van de consument. De recente signalen op dat gebied zijn bemoedigend. De markt struikelde niet over de lastige eerste helft van het jaar, omdat Van de Velde beterschap verwacht in de tweede helft en omdat de waardering laag is. Ook rekening houdend met een winstdaling van 10 procent dit jaar, noteert het aandeel tegen een zeer betaalbare koers-winstverhouding van 14. We behouden het koopadvies.
Advies: kopen
Risico: laag
Rating: 1A
Koers: 31,6 euro
Ticker: VAN:BB
ISIN-code: BE0003839561
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 412 miljoen euro
K/w 2023: 13
Verwachte k/w 2024: 14
Koersverschil 12 maanden: -4%
Koersverschil sinds jaarbegin: -8%
Dividendrendement: 7%
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier