Hebben beleggers terecht een eerste voorschot genomen op een comeback van bpost?
Met een bedrijfswinst van 100 miljoen euro in de eerste jaarhelft heeft met management van bpost voldoende vertrouwen om de verwachtingen voor heel 2025 licht te verhogen. Aanvankelijk lag de prognose op een bedrijfswinst van 150 tot 180 miljoen euro, nu klinkt het dat die eerder aan de bovenkant van die vork zal landen. De betere prognose is mogelijk dankzij stevige kostenbesparingen en productiviteitswinsten bij de Amerikaanse dochter Radial en een hervatting van de kostenbesparende reorganisatie op de Belgische thuismarkt, na de stakingen in april. “Ons transformatieplan ligt iets voor op schema. We worden een pakjesbedrijf dat ook post bezorgt in plaats van andersom”, zei CEO Chris Peeters bij de presentatie van de halfjaarcijfers.
Ook in het eerste kwartaal presteerde het bedrijf, ondanks de stakingsgolf, conform de (verlaagde) verwachtingen. Beleggers namen een eerste voorschot op de potentiële turnaround bij bpost door het aandeel ruim 80 procent hoger te sturen, weliswaar vertrekkend van bijzonder lage bodemkoersen. Er is meer koersherstel mogelijk als het transformatieplan vruchten afwerpt. Het management mikt tegen 2027 op een bedrijfswinst van 275 miljoen euro. De huidige beurskapitalisatie van 500 miljoen laat dus veel opwaarts potentieel toe, als het management in zijn opzet slaagt. Een aandachtspunt zijn de hogere rentelasten op de schulden om de overname van Staci te financieren, zodat een kleiner deel van de bedrijfswinst het eindstation van de nettowinst haalt. Prognoses over de nettowinst dit jaar geeft het bedrijf niet.
De eerstekwartaalcijfers zijn bemoedigend, maar verraden nog een lange weg naar het herstel. De omzet van de divisie BeNe LastMile, of het bezorgen van post en pakjes in België en Nederland, daalde met 6 procent en de bedrijfswinst met 60 procent. Het verlies van de krantenbedeling en de daling van het klassieke postverkeer met 12 procent hakten diep in de resultaten. De postvolumes zullen met 10 procent per jaar blijven dalen. De winstschade zou nog hoger zijn zonder de reorganisatie van de operationele activiteiten en de natuurlijke afvloeiingsplannen. Het aantrekkende pakjesverkeer is meer dan een pleister op het zere been, maar toch kan die business de neergang van de postvolumes niet compenseren.
Voor omzet- en winstgroei rekent bpost vooral op de logistieke dienstverlening aan bedrijven, met het vorig jaar overgenomen Staci als speerpunt. Vooral dankzij die overname steeg de omzet van deze divisie met 54 procent, bij een bedrijfswinst van 20 miljoen euro, die in het tweede kwartaal volledig aan Staci te danken was. Er is opnieuw hoop dat de Amerikaanse dochter Radial straks opnieuw een substantiële bijdrage levert aan de bedrijfswinst. Nieuwe klanten helpen het omzetverlies te temperen, terwijl de kostenbasis is afgestemd op de verwerkte volumes.
De derde divisie van het grensoverschrijdende pakjesverkeer tikt intussen als een metronoom met aantrekkelijke marges en stabiele bedrijfswinsten. Bpost kan meer volumes vanuit Azië verschepen, maar het tariefbeleid van de Amerikaanse president Trump leidt tot onzekerheid in de Verenigde Staten. “De resultaten van deze divisie tonen zich weerbaar op een moeilijke markt. Dat is een opsteker”, zegt Chris Peeters.
Samengevat, beleggers hebben een eerste voorschot genomen op de ommekeer. Als het management slaagt in de strategische bijsturing, kan de koers nog flink hoger. Het uitvoeringsrisico is wel hoog. Daarom behouden we voorlopig het houden-advies.